De definitie voor de term leads is verschillend voor ieder bedrijf. Zo spreken we in de sales industrie van een lead als er contact is geweest met een potentiële klant. Voor andere bedrijven kan een lead betekenen dat er sprake is van enige vorm van sales contact, deze definitie is dus iets minder specifiek. Wat de definities wel gemeen hebben, is dat de intentie er is om een bezoeker te laten transformeren tot betalende klant. Voor veel sales teams betekent dit dat er voorafgaand aan een campagne een specifieke target wordt bepaald. Op basis van dit target wordt er een hoeveelheid aan leads vastgesteld om zo een bepaalde conversie ratio te kunnen behalen.

Heb je interesse in het behalen van meer leads voor jouw bedrijf? In het verleden richtten online marketing professionals zich vooral op outbound marketing. Dit betekende dat er grote bedragen gespendeerd werden aan TV reclames, radio jingles en stukken in kranten en tijdschriften. Deze manier van marketing bleek erg effectief, toch is het kostenplaatje iets wat vele bedrijven ook vandaag de dag nog afschrikt. Een ander nadeel van deze tactiek is dat er vrijwel geen data verzameld kan worden. Zo is het lastig te beoordelen welk kanaal verantwoordelijk is voor het succes van een campagne. Daarom zijn deze professionals gaan kijken naar een efficiëntere manier om leads te kunnen behalen en daar tegelijkertijd ook meer data over te kunnen verzamelen. Inbound marketing bleek een effectieve methode. Deze vorm van marketing vergt een kleiner budget en geeft daarnaast de mogelijkheid om erachter te komen welke marketing inspanningen er verantwoordelijk zijn voor welke leads. We zullen je in dit artikel kennis laten maken met de voordelen van inbound marketing. Daarnaast geven we je 5 tips zodat je meteen inbound marketing tactieken kunt toepassen om meer leads te kunnen behalen.

Wat is inbound marketing precies?

Inbound marketing is een effectieve tactiek die gericht is op het aantrekken van een specifieke doelgroep. Dit wordt gedaan met behulp van geoptimaliseerde content die inspeelt op de behoeftes van een potentiële klant, we hebben het dan ook wel over ‘needs’. We zien vaak dat inbound marketing content zo gecreëerd wordt dat het bijdraagt aan de oplossing van een probleem van een klant. Daarnaast kan inbound marketing de functie hebben om een potentiële klant tijdens de ‘buyer’s journey’ te begeleiden. Deze tactiek vergroot de kans dat een klant een positieve associatie krijgt met een merk. We zien vaak dat bedrijven inzetten op het verstrekken van een grote hoeveelheid aan interessante content, dit kan in de vorm zijn van video’s, artikelen, content op sociale media of bijvoorbeeld podcasts. Deze tactiek speelt in op de brand awareness van een merk en is vaak de eerste kennismaking tussen een potentiële klant en een bedrijf.

Omdat inbound marketing al kleinschalig opgezet kan worden, budgetproof en effectief is, is het een erg populaire optie onder klein tot middelgrote bedrijven. Wanneer een potentiële klant kennis gemaakt heeft met een bedrijf en de producten of diensten die aangeboden worden, kan er dieper op deze interesse ingespeeld worden. Zo kan de uitgedragen content bijvoorbeeld geoptimaliseerd worden door middel van academische onderzoeken, webinars of een eigen onderzoek. We zien vaak dat kwalitatief inhoudelijke content leidt tot leads op basis van contact informatie. Dit soort content zal natuurlijk wel moeten passen bij het type bedrijf. Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarop het krijgen van leads gestimuleerd kan worden.

De rol van SEO bij inbound marketing

Het beste resultaat kan behaald worden wanneer SEO toegepast wordt bij een inbound marketing campagne. Het is natuurlijk belangrijk dat wanneer je een bepaalde boodschap wilt overbrengen, dit ook aankomt bij de juiste doelgroep. SEO zorgt ervoor dat de geoptimaliseerde content bij dit publiek terecht komt via een zoekmachine. Een onderzoek uitgevoerd door digitalmarketing.org laat zien dat een zoekmachine tot wel 300% meer verkeer naar een website kan leiden ten opzichte van sociale media. De effectiviteit van een inbound campagne geïntegreerd met SEO kan nog variëren. Zo hangt dit ook af van de industrie waarin een bedrijf opereert. In onder andere de reis-, medische- en financiële industrie lijkt de functie van SEO in een inbound marketing campagne nog effectiever.

We raden dus zeker aan om SEO deel uit te laten maken van een inbound marketing campagne. De hogere mate aan verkeer die naar een website geleid zal worden is niet het enige voordeel. Zo kan de optimalisatie ook voor kleinere zoekmachines dan Google een positief effect hebben. Veel sociale media kanalen maken gebruik van een zoekmachines binnen hun netwerk om gebruikers op eenvoudige wijze content te kunnen laten vinden. Daarnaast maken ook e-mail systemen gebruik van kleine zoekmachines die gebruikers mails terug laten vinden. We zien vaak genoeg dat ook de bovengenoemde functies bij kunnen dragen aan het behalen van meer leads.

Toch willen we het opzetten van een inbound marketing strategie geïntegreerd met SEO niet eenvoudig laten lijken. Alhoewel er ten opzichte van een outbound marketing strategie veel geld bespaard kan worden, gaat er nog steeds veel tijd zitten in deze vorm van marketing. De vruchten zullen pas na langere tijd geplukt kunnen worden. Dit tijdsbestek hangt vooral af van de zoekwoorden waarop een bedrijf wil ranken. In sommige gevallen kan het een paar maanden duren, terwijl andere zoekwoorden ervoor kunnen zorgen dat het jaren duurt voordat er succes geboekt is. Met succes bedoelen we natuurlijk het behalen van een positie op de eerste pagina van de zoekresultaten. Dit is een reëel vooruitzicht, vooral als je helemaal nog geen deel uitmaakt van de ranking.

Zodra een website hoger en hoger in de resultaten van een zoekmachine terecht komt is er een grote kans dat je meteen een verschil merkt in het verkeer dat naar een website wordt geleid. De optimalisatie heeft er voor gezorgd dat je deel uitmaakt van de websites die de meest relevante informatie met betrekking tot een vraag of zoekterm kunnen bieden. Zo zul je meteen gebruikers aan kunnen trekken die al enige interesse hebben in het afnemen van jouw product of dienst, dit hoef je niet meer aan te wakkeren.

Wel zul je moeten blijven investeren zodra je een sterke positie in de ranking hebt behaald. Het laten verstoffen van de optimalisatie, ook al is het maar voor enige tijd, kan meteen weer negatieve gevolgen hebben. Dit komt natuurlijk omdat concurrenten ook zeker niet stil zitten. Wanneer je de optimalisatie blijft onderhouden zul je het verkeer dat naar een website leidt zeker laten doen stijgen. Hoe hoger de mate van verkeer dat verkregen is op een organische wijze en niet met behulp van adverteren, des te hoger het rendement op de investering in inbound marketing is.

Als de middelen er zijn, kan het alsnog baten om outbound marketing tactieken in te zetten. Of je kunt er voor kiezen om alsnog te investeren in advertenties om zo het gat te kunnen dichten zo lang je nog niet genoeg verkeer naar een website kunt leiden door middel van inbound marketing.

5 tips die een inbound marketingstrategie kunnen verbeteren

Het creëren van een inbound marketingstrategie kan veel tijd kosten. Daarom is juist zo belangrijk om goed op de hoogte te zijn van effectieve tactieken zodat je de middelen waarover je beschikt op een efficiënte manier kunt besteden. 

  1. Creëer informatieve content

Het is belangrijk om als bedrijf goed op de hoogte te zijn van de behoeftes van een klant. Daarnaast kun je je verdiepen in de vragen die een klant zou kunnen hebben voor het doen van een aankoop. Wanneer je vooraf al antwoord kunt geven op deze vragen en dit presenteert op een website of sociale media pagina dan vermindert de kans op eventuele verwarring.

Vooral als je opereert in een industrie waar termen worden gebruikt die lastig te begrijpen zijn voor klanten, kan het aanbieden van eenvoudig geformuleerde informatie de relatie tussen een klant en een bedrijf bevorderen. Wanneer dit goed uitgevoerd wordt, zal de klant zich begrepen voelen. Zo kun je een kleinschalig woordenboek aanbieden met een korte uitleg van alle termen die vaak in een specifieke sector gebruikt worden. Daarnaast maken veel bedrijven gebruik van webpagina’s die de onderwerpen waarmee de onderneming te maken heeft in begrijpbare taal uitleggen. Zo weet een potentiële klant meteen waar je als bedrijf voor staat. Dit soort informatieve pagina’s kunnen het verkeer vanuit organische zoekresultaten stimuleren. Dit komt omdat je op deze manier de mogelijkheid creëert om op verschillende zoekwoorden te ranken. 

Het toevoegen van een FAQ pagina kan ook een goede manier zijn om bestaande vragen alvast te kunnen beantwoorden. Het gaat er dus vooral om dat je laat weten dat je precies weet waar een klant mee zit. Het inspelen op het vertrouwen van een klant is ook mogelijk door middel van het plaatsen van reviews. We spreken in dit geval ook wel van ‘social proof’. Wanneer er persoonlijke verhalen van bestaande klanten gedeeld worden, of er een artikel in een bekende krant verschijnt, dan draagt dit enorm bij aan het vertrouwen dat een klant heeft in een bedrijf.

Om inspiratie op te doen, zou je kunnen kijken naar wat jouw concurrenten doen. Het is hierbij met name belangrijk om te kijken naar de concurrenten die goed scoren op de zoekwoorden die jij ook gekozen hebt. Het doel is natuurlijk niet om de content van een concurrent over te nemen. Het doel is juist om door middel van meer inzicht zelf een verbeterde en volledige content aan te kunnen bieden. Door te kijken naar de onderwerpen die besproken worden, de lengte van artikelen, de gekozen afbeeldingen en de geposte content op sociale media kanalen kun je meer inzicht verkrijgen in de tactiek van een concurrent. 

Het gaat er dus om dat je ervoor zorgt dat klanten op een eenvoudige manier meteen de informatie op kunnen zoeken die gewenst is. Dit helpt hen bij het maken van de keuze of er een aankoop gedaan wordt of niet. Niet alleen is dit bevorderlijk voor de gebruikersvriendelijkheid van een pagina, ook stimuleert deze tactiek het verkrijgen van meer leads.

  1. Zoekwoorden en gebruikersvriendelijkheid

Naast het leveren van informatieve content is het ook belangrijk om deze content meteen al te optimaliseren voor een zoekmachine. Dit kun je doen door middel van het toevoegen van specifieke zoekwoorden die vooraf bepaald zijn. Als deze zoekwoorden tactisch geplaatst worden, kun je het makkelijker maken voor een zoekmachine om te begrijpen waar jouw website precies over gaat. Als dit goed opgepakt wordt door een zoekmachine is de kans groter dat een website hoger in de zoekresultaten verschijnt wanneer er op deze zoekwoorden gezocht wordt.

Natuurlijk is het behalen van een hogere positie in de ranglijst voor veel bedrijven het doel. Toch is het niet de bedoeling dat content in zo’n hoge mate geoptimaliseerd wordt dat het er voor een zoekmachine onrealistisch uit gaat zien. Een zoekmachine heeft als doel om de meest relevante zoekresultaten aan gebruikers te kunnen bieden. Biedt waardevolle content aan die de content van concurrenten overstijgt en biedt klanten daarmee tegelijkertijd een betere online ervaring aan. Wees dus tactisch met het doorvoeren van optimalisatie elementen. 

Zoals we eerder al zeiden, kan het gebruik van specifieke zoekwoorden een goede tactiek zijn om een inbound marketing campagne te verbeteren. De toevoeging van deze zoekwoorden is het meest effectief als dit op specifieke locaties gedaan wordt. Zo kunnen zoekwoorden het beste toegevoegd worden in een titel, de eerste alinea, de titel van een afbeeldingsbestand, meta beschrijvingen of bijvoorbeeld alt texten. In de overige content kunnen ook zoekwoorden verwerkt worden, zorg er wel voor dat dit niet overmatig maar juist op een natuurlijke manier gedaan wordt. Ook in berichtgevingen op sociale media of bijvoorbeeld via e-mail contact raden we je aan om deze zoekwoorden toe te voegen.

Als je een betere positie wilt behalen in de ranking van een zoekmachine raden we je ook aan om de gebruikersvriendelijkheid van een website onder de loep te nemen. Het is belangrijk dat een website goed werkt en bezoekers niet veel moeite hoeven te doen om bepaalde informatie op te zoeken. Daarnaast kan het ook geen kwaad om te kijken naar hoe een website werkt via verschillende apparaten, wellicht kunnen hier nog verbeteringen doorgevoerd worden.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om erachter te komen waar een website zich positioneert ten opzichte van de concurrentie. Een populaire tool is de PageSpeed Insights functie die Google aanbiedt. Deze tool geeft meer inzicht in de prestaties van een website. Zo kun je er onder andere achter komen hoe lang een website erover doet om de algemene content te laden voor de eerste keer. Ook wordt er bijvoorbeeld gemeten hoeveel tijd een server nodig heeft om te reageren wanneer er enige interactie is met een bezoeker. Daarnaast kun je ervoor kiezen om te kijken naar de prestaties van een algemene pagina van een concurrent om deze te vergelijken de prestaties van jouw eigen pagina. Deze informatie kan erg waardevol zijn en helpen om concrete veranderingen door te kunnen voeren die de gebruikersvriendelijkheid van een website met grote sprongen kunnen bevorderen.

  1. Zet hoog in op calls to action

Als content de juiste persoon heeft bereikt, zou het natuurlijk zonde zijn om geen call to action toe te voegen. Met behulp van een call to action heb je de mogelijkheid om klanten over de streep te trekken om een vervolgstap te ondernemen. Dit duwtje in de goede richting kan ervoor zorgen dat de klant in de sales funnel terecht komt.

Voordat je een call to action toevoegt is het vooral van belang dat een potentiële klant precies weet waar je als bedrijf voor staat. Alleen wanneer een klant voldoende informatie heeft en de interesse gewekt is, zal een klant een volgende stap ondernemen. Na een heldere introductie over jouw bedrijf heb je de mogelijkheid om verschillende calls to action toe te voegen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort leads dat je als bedrijf aan wilt trekken. Zo kun je een klant stimuleren om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, heb je de mogelijkheid om een online brochure of een e-book aan te bieden. In sommige gevallen kun je aansturen op het maken van een afspraak. De call to action waarop je inzet zul je wel af moeten stemmen op de aangeboden informatie. Voor sommige bedrijven is bijvoorbeeld het aanbieden van een e-book niet relevant.

  1. Voeg video’s toe aan een inbound marketing campagne

In de afgelopen jaren hebben we gezien dat video’s steeds vaker deel uit maken van inbound marketing. Het gebruik van video’s kan ertoe leiden dat er meer verkeer naar een website geleid wordt. Daarnaast wordt in veel gevallen ook de tijd die bezoekers op een webpagina spenderen verlengt. Deze beide factoren dragen bij aan het behalen van meer leads.

Er zijn verschillende manieren waarop je video’s kunt toevoegen aan een inbound marketing campagne. Zo kun je ervoor kiezen om relevante video’s toe te voegen aan een artikel, waarin je een gedetailleerdere uitleg geeft. Een andere optie kan zijn om video’s toe te voegen op een landingspagina waarop je je producten en diensten aanbiedt. Ook kun je in plaats van een traditioneel sales bericht een video toevoegen met de informatie, deze tactiek is erg effectief gebleken. Andere content die goed werkt voor video’s is het demonstreren van een product of je kunt ervoor kiezen om klanten die al eerder een product of dienst af hebben genomen een goed woordje te laten doen.

  1. Zet sociale media in

Onze laatste tip is dat we je aanraden om sociale media veel te benutten. Deze kanalen zorgen er voor dat gevarieerde content terecht komt bij een enorme hoeveelheid aan potentiële klanten, die niet eens deel uit hoeven te maken van een specifieke doelgroep. De zichtbaarheid van een merk kan dus op een budgetproof manier versterkt worden zonder een enorme hoeveelheid aan inspanning. Daarnaast kan er met behulp van sociale media ook op een eenvoudige manier contact opgenomen worden wanneer een klant vragen heeft. Zorg er dus als bedrijf voor dat je hier een goed systeem in vindt en klanten binnen korte tijd te woord kunt staan. Wanneer je dit goed op zet kan het vertrouwen van een klant in een bedrijf versterkt worden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om backlinks te plaatsen op sociale media kanalen die verwijzen naar de website. Dit zorgt er ook nog eens voor dat het verkeer van een website een boost krijgt en in het beste geval zorgt dit natuurlijk ook voor meer leads.
Dit waren onze tips voor het verbeteren van een inbound marketing strategie. We hopen dat we je hebben kunnen inspireren en dat je met behulp van deze praktische tips meteen aan de slag kunt. Heb je nog vragen over inbound marketing of over linkbuilding in het algemeen? Stuur ons dan een bericht!