“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig hebt waarschijnlijk.
Kijken naar de concurrent
Veel bedrijven en SEO-specialisten kijken naar de links van de concurrenten. Groot gelijk, wij doen dat ook. Dat betekend alleen niet dat je al die verwijzingen zelf ook moet hebben. De focus dient niet te liggen op de kwantiteit, maar op de kwaliteit. Tegenwoordig is dit natuurlijk al lang en breed bekend, maar wat is nu eigenlijk een kwalitatieve link?
Meten van waardes
Door middel van tools zoals Ahrefs, MOZ en Majestic worden er waardes gegeven aan links. Deze Tools pogen eigenlijk de autoriteit van een link in te schatten zoals Google dat ook doet.
De waardes worden uitgedrukt in:
- Domain Rating bij Ahrefs,
- Domain Authority & Page authority bij MOZ en Trustflow &
- CitationFlow bij Majestic.
Deze drie tools bekijken websites allemaal op verschillende manieren en baseren de waarde op een aantal factoren.
Scoort de site hoog in al deze tools? Dan is dat nog geen garantie dat de website in kwestie ook echt kwalitatief is voor een backlink naar jouw site. De kans is wel iets groter. Wanneer de site bijvoorbeeld geen bezoekers heeft is het vaak alsnog geen kwalitatieve site voor Google.
Wat is dan wel een kwalitatieve site voor Google?
Een website met unieke content, prima bezoekersaantallen en organische vindbaarheid is als kwalitatief te beschouwen voor jouw website. Denk hierbij aan een Google Nieuws site. Of een website wat verkeer uit Google haalt kun je makkelijk via Ahrefs checken. Deze geeft hier een redelijk goede schatting van. Voor het gemak laten wij van ons gehele aanbod zien wat de scores in de bovengenoemde tools zijn en de schatting van ahrefs organic search.
Hoeveel links kun je in één keer opbouwen?

De kwaliteit van een link weegt dus zwaar mee om de vraag te beantwoorden hoeveel verwijzingen je bijvoorbeeld per maand moet opbouwen. Als we het hebben over kwalitatieve links hangt het ook af van de linkstructuur.
Normaal gesproken bestaat een linkstructuur uit een Pyramide vorm. Bijvoorbeeld 100 verwijzingenvan sites met een iets mindere kwaliteit, 50 verwijzingen met een middelmatige kwaliteit en 10 verwijzingen van top kwaliteit.
Het is dus raadzaam om zoveel mogelijk middelmatige en top kwaliteit links te verzamelen. Om daar een veilig getal aan te hangen zou ik voor een startende site met 5 sterke kwalitatieve links per maand beginnen en dit langzaam opbouwen.
Heb je al een grote site met veel inkomende links. Dan zou ik de focus vooral op topkwaliteit links leggen aangezien je de rest waarschijnlijk al wel hebt. Wanneer je 10 tot 20 backlinks van hoge kwaliteit en goede relevantie kunt verkrijgen draagt dit sowieso aan de lange termijn linkbuilding strategie.
Hoe snel kun je linkbuilden?
Wanneer je actief gaat linkbuilden is het verstandig om rekening te houden met het natuurlijke effect. In één dag 20 blogs plaatsen op kwalitatief sterke websites terwijl je dat anders nooit doet kan een negatief effect hebben. Verspreid dit daarom door de maand heen als je startende bent. We hebben het zien voorkomen dat een nieuwe brand met een nieuwe site in de eerste maand 500 backlinks plaatst en daarna dropt in posities. Rustig opbouwen en niet te snel lijkt dus beter te werken.
Heeft jouw website al een rijke historie aan backlinks, dan is dit vaak wel mogelijk zolang het natuurlijk is. Onderstaande dus niet proberen te bewerkstelligen. Hier schiet je niets mee op!

Eigenlijk vormt je site door de tijd heen meer draagkracht voor backlinks. Hoe meer je geleidelijk aan opbouwt, des te meer nieuwe backlinks natuurlijk veroorzaakt lijken voor je site. Daarom raden wij aan om voor startende websites de volgende opbouw aan te houden
- Maand 1: Verkrijg 5 tot 10 kwalitatieve links, het liefste naar de homepage.
- Maand 2: Schaal op naar 10 tot 15 backlinks per maand maar mix het met links naar de homepage en interne pagina’s.
- Maand 3: Schaal op naar 20 tot 30 backlinks per maand maar link niet meer naar de homepage en alleen de interne pagina’s.
- Maand 4: Schaal op naar 40 tot 50 backlinks per maand maar link niet meer naar de homepage en alleen de interne pagina’s.
- Maand 5: Verzamel zo veel mogelijk hoge kwaliteit links gefocust op de interne pagina’s.
Linken naar interne pagina’s en de homepage
In het bovenstaande voorbeeld wordt er gesproken over interne pagina’s en de homepage. Hier zit een duidelijk verschil in. Linken naar een interne pagina heeft in de meeste gevallen namelijk een veel hogere relevantie dan de homepage, namelijk het root domain.
Op een interne pagina zoals deze, beschrijf je namelijk veel meer over een bepaald onderwerp. Wanneer je een gastblog op een relevante site plaatst en linkt naar zo’n interne pagina, is dat relevanter dan de homepage die vrij algemeen is.

Waarom raden we dan aan om de eerste links wel naar de homepage te sturen?
Het is niet zo dat de homepage helemaal niet interessant is. Daarom is het verstandig om wel een aantal backlinks naar de homepage te sturen. De sites met de betere linkstructuren hebben nog geen 20% van de inkomende domeinen naar het rootdomain gestuurd.
Te veel in één keer linken
Wanneer je een onnatuurlijk linkprofiel creëert door te veel slechte backlinksin één keer op te bouwen, kan het zijn dat je te maken krijgt met een Penguin penalty. Dit gebeurt overigens alleen als de domeinen die je verzamelt ook echt van waardeloze kwaliteit zijn.
Verzamel je uitsluitend kwalitatieve verwijzingen, dan zal dit niet het geval zijn. Wat er wel kan gebeuren is dat je een kleine dip in zoekverkeer ziet. Toch zien we in de meeste gevallen dat na deze dip vaak na 90 dagen het zoekverkeer weer stijgt.
Wanneer je deze piek na 90 dagen nog niet ziet verschijnen is dit waarschijnlijk een teken dat de verzamelde backlinks niet zo kwalitatief zijn als dat ze leken. Een andere reden kan de content op je eigen pagina zijn. Als die niet uniek, relevant of interessant is kun je linkbuilden wat je wilt, maar hoge posities ga je niet verkrijgen.
Conclusie
Door het bovengenoemde stappenplan te gebruiken helpen we websites om goed te ranken op de grotere zoekwoorden. Je zult niet alleen op de grotere zoekwoorden beter gaan ranken, maar ook op de long tail termen.
Op deze manier gaat jouw website niet alleen op de gerichte termen presteren, maar ontvang je ook veel verkeer van zoekopdrachten met drie of vier woorden. Vaak zijn dit gerichte vragen van de gebruiker waarop je site dan bovenaan staat.
Heb je vragen of hulp nodig om deze domeinen te verzamelen? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!
Alles over linkbuilding: 5 waardevolle lokale linkbuilding tactieken
We hadden Equote.nl nooit opgezet als we geen groot voorstander waren van backlinks. Backlinks zijn [...]
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]