“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig hebt waarschijnlijk.

Kijken naar de concurrent

Veel bedrijven en SEO-specialisten kijken naar de links van de concurrenten. Groot gelijk, wij doen dat ook. Dat betekend alleen niet dat je al die verwijzingen zelf ook moet hebben. De focus dient niet te liggen op de kwantiteit, maar op de kwaliteit. Tegenwoordig is dit natuurlijk al lang en breed bekend, maar wat is nu eigenlijk een kwalitatieve link?

Meten van waardes

Door middel van tools zoals Ahrefs, MOZ en Majestic worden er waardes gegeven aan links. Deze Tools pogen eigenlijk de autoriteit van een link in te schatten zoals Google dat ook doet.

De waardes worden uitgedrukt in:

  • Domain Rating bij Ahrefs,
  • Domain Authority & Page authority bij MOZ en Trustflow &
  • CitationFlow bij Majestic.

Deze drie tools bekijken websites allemaal op verschillende manieren en baseren de waarde op een aantal factoren.

Scoort de site hoog in al deze tools? Dan is dat nog geen garantie dat de website in kwestie ook echt kwalitatief is voor een backlink naar jouw site. De kans is wel iets groter. Wanneer de site bijvoorbeeld geen bezoekers heeft is het vaak alsnog geen kwalitatieve site voor Google.

Wat is dan wel een kwalitatieve site voor Google?

Een website met unieke content, prima bezoekersaantallen en organische vindbaarheid is als kwalitatief te beschouwen voor jouw website. Denk hierbij aan een Google Nieuws site. Of een website wat verkeer uit Google haalt kun je makkelijk via Ahrefs checken. Deze geeft hier een redelijk goede schatting van. Voor het gemak laten wij van ons gehele aanbod zien wat de scores in de bovengenoemde tools zijn en de schatting van ahrefs organic search.

Hoeveel links kun je in één keer opbouwen?

Google nieuws links

De kwaliteit van een link weegt dus zwaar mee om de vraag te beantwoorden hoeveel verwijzingen je bijvoorbeeld per maand moet opbouwen. Als we het hebben over kwalitatieve links hangt het ook af van de linkstructuur.

Normaal gesproken bestaat een linkstructuur uit een Pyramide vorm. Bijvoorbeeld 100 verwijzingenvan sites met een iets mindere kwaliteit, 50 verwijzingen met een middelmatige kwaliteit en 10 verwijzingen van top kwaliteit.

Het is dus raadzaam om zoveel mogelijk middelmatige en top kwaliteit links te verzamelen. Om daar een veilig getal aan te hangen zou ik voor een startende site met 5 sterke kwalitatieve links per maand beginnen en dit langzaam opbouwen.

Heb je al een grote site met veel inkomende links. Dan zou ik de focus vooral op topkwaliteit links leggen aangezien je de rest waarschijnlijk al wel hebt. Wanneer je 10 tot 20 backlinks van hoge kwaliteit en goede relevantie kunt verkrijgen draagt dit sowieso aan de lange termijn linkbuilding strategie.

Hoe snel kun je linkbuilden?

Wanneer je actief gaat linkbuilden is het verstandig om rekening te houden met het natuurlijke effect. In één dag 20 blogs plaatsen op kwalitatief sterke websites terwijl je dat anders nooit doet kan een negatief effect hebben. Verspreid dit daarom door de maand heen als je startende bent. We hebben het zien voorkomen dat een nieuwe brand met een nieuwe site in de eerste maand 500 backlinks plaatst en daarna dropt in posities. Rustig opbouwen en niet te snel lijkt dus beter te werken.

Heeft jouw website al een rijke historie aan backlinks, dan is dit vaak wel mogelijk zolang het natuurlijk is. Onderstaande dus niet proberen te bewerkstelligen. Hier schiet je niets mee op!

Links

Eigenlijk vormt je site door de tijd heen meer draagkracht voor backlinks. Hoe meer je geleidelijk aan opbouwt, des te meer nieuwe backlinks natuurlijk veroorzaakt lijken voor je site. Daarom raden wij aan om voor startende websites de volgende opbouw aan te houden

  • Maand 1: Verkrijg 5 tot 10 kwalitatieve links, het liefste naar de homepage.
  • Maand 2: Schaal op naar 10 tot 15 backlinks per maand maar mix het met links naar de homepage en interne pagina’s.
  • Maand 3: Schaal op naar 20 tot 30 backlinks per maand maar link niet meer naar de homepage en alleen de interne pagina’s.
  • Maand 4: Schaal op naar 40 tot 50 backlinks per maand maar link niet meer naar de homepage en alleen de interne pagina’s.
  • Maand 5: Verzamel zo veel mogelijk hoge kwaliteit links gefocust op de interne pagina’s.

Linken naar interne pagina’s en de homepage

In het bovenstaande voorbeeld wordt er gesproken over interne pagina’s en de homepage. Hier zit een duidelijk verschil in. Linken naar een interne pagina heeft in de meeste gevallen namelijk een veel hogere relevantie dan de homepage, namelijk het root domain.

Op een interne pagina zoals deze, beschrijf je namelijk veel meer over een bepaald onderwerp. Wanneer je een gastblog op een relevante site plaatst en linkt naar zo’n interne pagina, is dat relevanter dan de homepage die vrij algemeen is.

interne link

Waarom raden we dan aan om de eerste links wel naar de homepage te sturen?

Het is niet zo dat de homepage helemaal niet interessant is. Daarom is het verstandig om wel een aantal backlinks naar de homepage te sturen. De sites met de betere linkstructuren hebben nog geen 20% van de inkomende domeinen naar het rootdomain gestuurd.

Te veel in één keer linken

Wanneer je een onnatuurlijk linkprofiel creëert door te veel slechte backlinksin één keer op te bouwen, kan het zijn dat je te maken krijgt met een Penguin penalty. Dit gebeurt overigens alleen als de domeinen die je verzamelt ook echt van waardeloze kwaliteit zijn.

Verzamel je uitsluitend kwalitatieve verwijzingen, dan zal dit niet het geval zijn. Wat er wel kan gebeuren is dat je een kleine dip in zoekverkeer ziet. Toch zien we in de meeste gevallen dat na deze dip vaak na 90 dagen het zoekverkeer weer stijgt.

Wanneer je deze piek na 90 dagen nog niet ziet verschijnen is dit waarschijnlijk een teken dat de verzamelde backlinks niet zo kwalitatief zijn als dat ze leken. Een andere reden kan de content op je eigen pagina zijn. Als die niet uniek, relevant of interessant is kun je linkbuilden wat je wilt, maar hoge posities ga je niet verkrijgen.

Conclusie

Door het bovengenoemde stappenplan te gebruiken helpen we websites om goed te ranken op de grotere zoekwoorden. Je zult niet alleen op de grotere zoekwoorden beter gaan ranken, maar ook op de long tail termen.

Op deze manier gaat jouw website niet alleen op de gerichte termen presteren, maar ontvang je ook veel verkeer van zoekopdrachten met drie of vier woorden. Vaak zijn dit gerichte vragen van de gebruiker waarop je site dan bovenaan staat.

Heb je vragen of hulp nodig om deze domeinen te verzamelen? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!