Er zijn veel verschillende factoren die een rol spelen in het bepalen van de positie van een website in de resultaten van een zoekmachine. De invloed van domein autoriteit is volgens veel SEO-specialisten erg groot, maar is dit eigenlijk wel echt zo? In dit artikel vertellen we je meer over domein autoriteit en de invloed ervan op de ranking van een zoekmachine.

Wat is domein autoriteit?

Voordat we dieper ingaan op de invloed van domein autoriteit, is het belangrijk om te weten wat domein autoriteit precies is. Deze term is gecreëerd door de makers van MozPro. In deze tool is het mogelijk om de mate van autoriteit te meten op een schaal van 1 tot 100. Deze meting is gebaseerd op een berekening van vele factoren op basis van de data van de Link Explorer web index. Kort daarna hebben ook andere tools een functie ontwikkeld waarin je meer inzicht kunt verkrijgen in de autoriteit van een pagina. Sindsdien heeft deze vorm van autoriteit een grote rol gespeeld voor veel bedrijven in het maken van SEO gerelateerde keuzes. Het merkwaardige is, dat het door de jaren heen voor velen bekend is gaan staan als een ranking factor van Google, terwijl dit niet het geval is. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat domein autoriteit vaak verward wordt met de PageRank. Daarnaast hebben vele SEO professionals deze zogenaamde factor aangeprezen als een belangrijke focus om een website goed te laten ranken.

De twee soorten domein autoriteit 

Er zijn twee vormen van domein autoriteit, de eerste is gecreëerd door MozPro en kan gebruikt worden om een bepaalde mate van autoriteit van een pagina te meten. De tweede vorm is het concept van domein autoriteit. Dit gaat over het aangenomen principe dat Google een bepaalde mate aan autoriteit geeft aan bepaalde domeinen. Zo is het idee dat je de mate van autoriteit kunt beïnvloeden door onder andere sterke content te plaatsen en backlinks van hoge waarde te bemachtigen. Het verbeteren van de autoriteit zou de positie van een pagina in de ranking van Google kunnen laten doen stijgen. Deze berekening wordt gedaan op basis van een machine learning model om de beste zoekresultaten te kunnen geven en is dus niet direct gelinkt aan de uitkomsten van de verschillende SEO-tools.

Conclusie

We kunnen dus stellen dat domein autoriteit eigenlijk geen ranking factor is, ook heeft MozPro hier een openbare verklaring over gegeven. Dit betekent dat het dan ook niet direct een invloed zal hebben op de zoekresultaten van Google. In plaats daarvan kun je domein autoriteit zien als een manier om de prestaties van een website te meten en daar een SEO-strategie op aan te kunnen passen. Daarnaast kan deze data waardevolle inzichten bieden wanneer je concurrerende websites vergelijkt.


We hopen dat je met behulp van deze informatie op een efficiëntere manier prioriteiten kunt stellen. Het investeren in domein autoriteit is dus geen must. Heb je nog vragen over dit onderwerp of linkbuilding in het algemeen? Laat het ons weten, we helpen je graag!