Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze versterkt kan worden. In dit artikel gaan we dieper in op de term digital Public Relations en de functie die de implementatie van deze vorm van PR kan hebben op een linkbuilding strategie. Digital PR geeft je onder andere de mogelijkheid om grotere aantallen aan backlinks te bemachtigen die van goede kwaliteit zijn. We zullen je uitleggen hoe je dit kunt behalen.

Wat is digital PR?

Wanneer je digital PR toepast om een SEO-strategie te verbeteren, betekent dit dat je gebruik maakt van PR-tactieken om bijvoorbeeld backlinks te behalen. Wanneer je deze tactiek wilt implementeren zul je ervoor moeten zorgen dat je interessante content van goede kwaliteit beschikbaar stelt. We spreken dan ook wel van link bait. Vervolgens kun je personen, bedrijven of organisaties benaderen die belang kunnen hebben bij deze informatie. Denk aan journalisten, relevante ondernemingen en andere professionals die zich richten op een bepaalde industrie. Wanneer de content als waardevol gezien wordt, is de kans groot dat geschreven zal worden. Zo kun je op redelijk eenvoudige wijze backlinks verkrijgen die van goede waarde zijn. Natuurlijk blijft het een tijdig proces en heb je veel creativiteit nodig bij het behalen van backlinks op deze manier.

Het lastigste aspect in dit proces is het schrijven van de content. Je zult hierbij veel creativiteit moeten laten zien, om ervoor te zorgen dat journalisten of instanties getriggerd worden om over een bepaald onderwerp te schrijven. Daarnaast is het van belang dat de content relevant is en daarmee een bepaalde toegevoegde waarde kan geven aan het stuk van de geïnteresseerde.

Het verschil tussen traditionele PR en digital PR

Alhoewel de basis van de tactiek gelijk blijft, zijn er wel degelijk grote verschillen in de manier waarop traditionele PR en digital PR in de praktijk uitgevoerd worden.

Zoals we eerder hebben vermeld, richt digital PR zich vooral op het genereren van boeiende content, zodat het aantrekkelijk wordt voor professionals om naar de content te verwijzen. Dit is niet alleen bevorderlijk voor de algehele SEO-strategie maar draagt ook bij aan het organische verloop in de zichtbaarheid van een webpagina. 

De Key Performance Indicators, richten zich dus voornamelijk op de kwaliteit van de behaalde backlinks en de invloed die dit uitoefent op SEO-prestaties. Het kan zijn dat er in dit proces ook sprake is van het aanbevelen van producten en diensten of dat er ingespeeld wordt op een corporate story. In het laatste geval, wordt het verhaal van een merk verteld.

We zien over het algemeen vaak dat de content gebaseerd is op waardige onderzoeksdata. Deze informatie kan op verschillende manieren gepresenteerd worden, van een simpele statistiek tot een uitgebreide interactieve tool om berekeningen uit te kunnen voeren.

In tegenstelling tot digital PR, richten de belangrijkste KPI’s zich in traditionele PR op een merk zelf, met name de brand awareness. Hierbij staat het verhaal van het merk zelf centraal, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw product of dienst gelanceerd wordt. Ook richt traditionele PR zich vanzelfsprekend nog voornamelijk op traditionele media. 

Pas in de laatste paar jaren wordt de effectiviteit van digital PR door SEO professionals erkend. Al langere tijd werd de link gelegd dat content van hoge kwaliteit bijdraagt aan een SEO-strategie, toch leek digital PR niet de beste manier om dit te behalen. John Mueller, een belangrijke webmaster trends analyst van Google, heeft onlangs via Twitter laten weten dat digital PR zeker in opkomst is en zijn goedkeuring heeft. Dit was een teken voor SEO-professionals dat het investeren in digital PR dus zeker kan baten.

De voordelen van digital PR

Het toevoegen van tactische digital PR activiteiten aan een linkbuilding strategie heeft de volgende voordelen:

Verzekert backlinks van goede kwaliteit 

Backlinks zullen met behulp van deze tactiek naar alle waarschijnlijkheid geplaatst worden op domeinen die over een hoge mate aan autoriteit en daarmee over goede kwaliteit beschikken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de websites van kranten of websites van hoge kwaliteit die gerelateerd zijn aan een specifieke industrie.

Grote kans op een redactionele plaatsing 

De backlinks die je door deze tactiek kunt bemachtigen geven extra toegevoegde waarde omdat het in veel gevallen zal gaan om een redactionele plaatsing. Ook is een voordeel van een redactionele plaatsing dat niet alleen het publiek maar ook een zoekmachine weet dat het hierbij niet gaat om een promotie tegen betaling, maar oprechte interesse en waardering voor de content.

Niet inleveren op kwaliteit 

Vaak zul je tijdens het linkbuilden de keuze moeten maken uit meerdere backlinks van redelijke kwaliteit of het behalen van een backlinks met goede kwaliteit. Dit heeft vooral te maken met de inspanningen die hierbij komen kijken. Deze tactiek zorgt ervoor dat je niet hoeft in te leveren op de kwaliteit van behaalde backlinks. 

Concurrentie niet op tegen de backlinks 

In tegenstelling tot de andere manieren van het verkrijgen van backlinks is deze manier lastig te reproduceren voor concurrerende websites. Hier hoef je je dus niet meer druk over te maken.

Laat een groter publiek kennis maken met jouw website 

Niet alleen kan digital PR dus bijdragen aan meer verkeer naar jouw website, of zelfs het behalen van meer sales. Ook kan deze tactiek ervoor zorgen dat de brand awareness van jouw website een boost krijgt. De content zal gelezen worden door bezoekers die naar alle waarschijnlijkheid binnen de doelgroep zouden kunnen passen waar jij je op richt. Het is dus een goede manier om geïnteresseerden kennis te laten maken met jouw website of merk of anderen eraan te herinneren dat je bestaat.

Een paar laatste tips voor digital PR

In de SEO-industrie zijn er verschillende aspecten die als belangrijk worden geclassificeerd voor een website. Zo wordt er gekeken naar expertise, betrouwbaarheid en de mate van autoriteit. Vooral de laatste twee aspecten komen vaak naar voren, terwijl er voor het merendeel aan websites het meest te behalen valt wat betreft expertise. Wanneer je je als website richt op het creëren van hoogwaardige content en dit erkend wordt door andere webpagina’s die dit vervolgens laten weten in de vorm van backlinks, dan betekent dit dat deze website vertrouwt op jouw expertise. Als dit herhaaldelijk gebeurt en wanneer dit gedaan wordt door websites met een goede mate aan autoriteit, dan kan dit alleen maar bevorderlijk zijn voor jouw website. Ook voor een zoekmachine is dit veelzeggend. Je hebt goede kansen als je ervoor zorgt dat je als expert gezien wordt. 

Daarnaast raden we je ook aan om alle uitingen ook via social media kenbaar te maken. Zo sla je twee vliegen in één klap, de content is toch al gecreëerd. Niet alleen houd je je eigen volgers zo op de hoogte, wanneer andere geïnteresseerd onder de indruk zijn, kan het maar zomaar zijn dat het opgepikt en gedeeld wordt door belangrijke professionals of organisaties binnen een industrie. Dit kan vervolgens weer leiden tot meer exposure, likes, volgers, verkeer op jouw website en misschien zelfs sales.

Wanneer je dan eindelijk een backlink hebt verkregen, is de kans groot dat er niet vaak of helemaal niet op geklikt wordt. Dit is bij digital PR over het algemeen niet aan de orde omdat het gaat om interessante content waarover lezers naar alle waarschijnlijkheid meer over willen weten. Daarom heb je met deze tactiek een veel hogere kans dat bezoekers doorklikken naar jouw webpagina. Speel hier dus meteen slim op in door een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief of iets in die vorm aan te prijzen.We hopen dat we je hebben kennis hebben kunnen laten maken met digital PR. Ben je geïnteresseerd geraakt? Stel ons jouw vragen over digital PR of linkbuilding!