Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar we ons zorgen over moeten maken? Er vinden veel veranderingen plaats als het gaat om de ranking factoren en het algoritme. Toch kunnen we tot zover stellen dat linkbuilding nog erg effectief is in combinatie met andere SEO werkzaamheden. Wanneer de on-page SEO van een website in orde is, dan kunnen er indrukwekkende resultaten behaald worden met linkbuilding. Maar hoe zit het eigenlijk met de toekomst van linkbuilding? Nu kunnen we hier natuurlijk alleen maar naar gissen. Wel kunnen de veranderingen binnen Google ons misschien helpen om een beetje in kaart te brengen wat de toekomst zou kunnen brengen voor linkbuilding. Het kan geen kwaad om een poging te wagen, toch?
Een zoekmachine als Google is eigenlijk altijd op zoek naar signalen in de vorm van data en informatie. Deze signalen laten weten of een website enige relevantie heeft aan een zoekopdracht. We kunnen stellen dat Google haar algoritme vrijwel dagelijks updatet, hierbij gaat het vaak om kleine veranderingen. Er wordt vanuit Google nog steeds geprobeerd om de ranking factoren te optimaliseren om de meest relevante zoekresultaten eruit te kunnen filteren. Continu wordt de weging van de ranking factoren aangepast om te kijken wat werkt en wat niet werkt. Dit betekent echter niet direct dat een ranking factor volledig zal verdwijnen. De ranking wordt meestal aangepast waardoor deze een andere rol zal gaan spelen. Google is al bijna 26 jaar aan het proberen om dé magische formule te ontdekken, toch is deze nog niet gevonden. Wel zijn er veel indrukwekkende stappen gezet. We zullen hier in dit artikel dieper op ingaan.
Het verleden
Om de toekomst enigszins te kunnen voorspellen is het ook belangrijk om te kijken naar wat er in het verleden is gebeurd. In de beginjaren van Google werden links gezien als dé oplossing om een ranking te kunnen bemachtigen. Een website met veel verwijzingen werd gezien als relevant en populair, ongeacht de kwaliteit van de website, of de kwaliteit van de links. Toch bleek dit in de praktijk heel anders te zijn, dit kwam met name door de toename van spam backlinks. Google kon in die tijd nog niks zeggen over de betrouwbaarheid van een link. Is er betaald voor een link? Is een link relevant? Is een link van hoge kwaliteit? Zelfs nu zijn de antwoorden op deze vragen nog niet volledig. Dit zegt genoeg over de moeilijkheidsgraad waarmee Google worstelt aangezien het bijzonder complex is om miljarden sites op de juiste manier te indexeren.
Wel is er door de jaren heen al veel vooruitgang geboekt. Vooral de update van het algoritme genaamd Google Penguin heeft in 2012 voor flink wat opschudding gezorgd. Deze update was er met name op gericht om content van lage kwaliteit en spam weg te kunnen nemen. De update heeft ervoor gezorgd dat een goed en gevarieerd linkprofiel veel belangrijker is geworden. Ankerteksten die spam bevatten, websites die over veel backlinks beschikken vanuit websites met lage kwaliteit en websites die over een enorme hoeveelheid onnatuurlijke follow links beschikken worden sindsdien gesignaleerd en in de gaten gehouden. Wanneer je in verband wordt gebracht met link schemes of spam kun je tegenwoordig een penalty verwachten van Google. De kwaliteitsstandaard van content en backlinks zijn door de update dus aanzienlijk opgeschroefd. De sancties van Google tegen bepaalde vormen van linkbuilding hebben ervoor gezorgd dat velen ook nu nog een sceptische blik hebben tegenover linkbuilding.
Het heden en de toekomst
Wanneer je niet meer op titel van een film kunt komen, hoef je tegenwoordig alleen maar een samenvattende zin over de film in Google in te voeren om de titel te kunnen achterhalen. Dit betekent dat Google steeds beter gaat begrijpen hoe we denken en hoe we iets uiten. Vaak Googelen we een zoekterm, die eigenlijk niet geheel relevant is aan het antwoord dat we eigenlijk zoeken. Om dit proces te kunnen snappen en verbeteren zijn er de laatste jaren veel middelen geïnvesteerd in het begrijpen van taal, gebruiken en culturen. Google heeft een indexeringssysteem ontworpen die patronen tussen zoektermen en concepten kan detecteren. We noemen dit ook wel latent semantic indexing. Google probeert een manier te vinden om zich minder afhankelijk te maken van de ranking factoren zoals we ze kennen om relevante zoekresultaten weer te kunnen geven.
Meerdere zoekmachines hebben de afgelopen jaren laten weten dat ze erg gevorderd zijn in dit proces. Zo kunnen zoekmachines inmiddels de context begrijpen en de toon waarop een zoekopdracht bedoeld wordt. Daarnaast kunnen zoekmachines inmiddels begrijpen dat er naar een merk of bedrijf verwezen wordt zonder dat er een link aan te pas komt. Volgens sommige specialisten is het principe van de linkloze verwijzingen ook al opgenomen in het algoritme. Deze nieuwe aanpak lijkt de oplossing te zijn voor alle problemen van Google. Een systeem waarin de autoriteit van een website bepaald wordt op basis van de echte meningen van externe partijen en het aantal linkloze verwijzingen naar een pagina. Een online wereld waarin de marktautoriteit bepaald wordt door algemene online aanwezigheid. Een sterke combinatie van digitale Personal Relations en SEO. Dit zou een eerste stap kunnen zijn naar een digitale wereld zonder links, of toch niet?
Waarom blijven links van belang?
Wij geloven dat backlinks als ranking factor tot in de kern van het algoritme zijn verwerkt. Links spelen een rol in vrijwel alle aspecten van de digitale wereld. Alles hangt er vanaf, de content, de navigatie, de gebruikers ervaringen en de verbindingen tussen de webpagina’s. Er is geen twijfel over mogelijk. Merk vermeldingen worden steeds beter begrepen en zullen in de toekomst een grotere rol gaan spelen wanneer de geloofwaardigheid van een website bepaald wordt. Maar op dit moment is er nog geen reden om te denken dat backlinks daardoor hun kracht gaan verliezen.
Ieder signaal dat iets zou kunnen zeggen over de geloofwaardigheid van een webpagina heeft net zoveel of zelfs meer potentie dan backlinks om gemanipuleerd te worden. Op dit moment is er nog geen sprake van een factor die net zo stabiel en omvangrijk is als de backlinks die een website heeft. Daarnaast wordt er vandaag de dag nog veel moeite geïnvesteerd vanuit Google om de kwaliteit van het backlinkprofiel te beoordelen. Dit zou niet het geval zijn wanneer links binnen korte tijd geen waarde voor een zoekmachine zouden hebben. Hiermee zeggen we niet dat de rol van digitale PR niet steeds belangrijker gaat worden. We willen alleen benadrukken dat links tot het fundament van het internet behoren en dat er momenteel nog geen factor is die net zo effectief gebleken is.
Kortom, puur focussen op linkbuilding en de rest van SEO laten liggen werkt nu niet en gaat in de toekomst ook niet werken. Werk je aan het complete plaatje en houdt je een website up-to-date, dan kunnen sterke relevante backlinks alleen maar van positieve invloed zijn op je rankings.
Dit is de visie van Equote.nl op de toekomst van linkbuilding, maar we zijn ook erg benieuwd hoe jij erover denkt. Zien wij het helemaal verkeerd of ben je het met ons eens? Laat het ons weten in de comments!
Linkbuilding gaat in de toekomst verdwijnen. De opkomst van digital PR zou een bedreiging vormen voor linkbuilding zoals we het nu kennen.
Dit is een perspectief die we vandaag de dag steeds vaker voorbij horen komen. Toch zijn we het hier niet mee eens! In dit opiniestuk gaan we dieper in op de visie van Equote.nl over de toekomst van linkbuilding.
We zijn ook erg benieuwd hoe jij over de toekomst van linkbuilding denkt. Ben je het met ons eens? Of denk je er juist heel anders over? Laat het ons weten in de comments!
Alles over linkbuilding: 5 waardevolle lokale linkbuilding tactieken
We hadden Equote.nl nooit opgezet als we geen groot voorstander waren van backlinks. Backlinks zijn [...]
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]