In dit artikel vertellen we je meer over wat canonical links en noindex links zijn. Daarnaast zullen we je laten weten in welke gevallen je het beste een canonical of noindex link in kunt zetten. Beide links worden vaak gebruikt als het gaat om gedupliceerde content of wanneer er sprake is van content van lage kwaliteit.

Canonical links

Een canonical tag geeft je de mogelijkheid om een zoekmachine als Google een hint te geven naar de webpagina die je het liefst ziet verschijnen in de zoekresultaten. Deze tag kun je vooral goed inzetten wanneer er gelijke webpagina’s online staan waarvan je er een wilt laten uitspringen. We zien vaak dat deze tag wordt toegevoegd door webwinkels wanneer er meerdere pagina’s gecreëerd worden voor een product, terwijl het product zich alleen onderscheidt van kleur of vorm. Toch heb je wanneer je deze tag toevoegt geen zekerheid, omdat Google het alleen beschouwd als een indicatie en dus ook de mogelijkheid heeft om deze aanwijzing achterwege te laten. 

Noindex links

Als je een noindex tag toevoegt, wordt dit door Google erkend als een richtlijn. Dit betekent dat de zoekmachine dit bevel opvolgt.  Op deze manier kun je voorkomen dat een webpagina deel uitmaakt van de zoekresultaten. Wanneer je een noindex tag of header toevoegt aan de HTTP, dan zullen de crawlers van Google de pagina vervolgens verwijderen. Inbound links worden hierbij volledig genegeerd en hebben hier geen invloed op.

Wanneer kun je het beste canonical of noindex links inzetten?

Volgens John Müller, een gerenommeerde Webmaster Trends Analist van Google, is er eigenlijk geen slechte optie. Dit vertelt hij in de volgende video. Het maken van de juiste keuze tussen een canonical of noindex link hangt af van jouw eigen voorkeur. Zo kun je webpagina’s waarvan je weet dat je ze helemaal niet wilt terug vinden in de zoekresultaten het best een noindex tag geven. Als het niet erg is als er af en toe een individuele pagina wordt weergegeven, dan is een een canonical tag voldoende.

Daarnaast geeft Müller aan dat het goed kan zijn om beide links te combineren. Op deze manier zou je een zoekmachine kunnen laten weten dat je een webpagina niet wilt laten indexeren, maar dat een andere webpagina de voorkeur voor je heeft.

Op onze website kun je nog veel meer te weten komen over SEO gerelateerde onderwerpen zoals domein autoriteit of bijvoorbeeld linkbuilding.