In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede content. Hier geven we aan dat het schrijven van sterke content bijdraagt aan het verzamelen van Backlinks. In deze gids leggen we je stap voor stap uit hoe jij content kunt creëren wat backlinks verzamelt. Ook wel Linkbait genoemd.
Wat is Linkbait?
Linkbait is content wat is gemaakt om backlinks te verkrijgen. Daarom dient het zo uniek of waardevol te zijn dat het voor andere partijen een “must” is om naartoe te linken. De backlinks die het stuk content vervolgens verkrijgt zijn niet alleen goed voor het stuk content, maar ook voor de site in zijn geheel.
Linkbait kun je genereren met super goede content, dat hoeft dus niet alleen geschreven tekst te zijn. Denk aan de volgende vormen:
- Een infographic
- Een gids / bron zoals deze
- Interactieve content, zoals een tool, quiz of iets dergelijks.
- Foto’s / Gif’s / Video’s
- Een side project (hierover later meer)
Wat heb je nodig om “linkbait” te scoren?
Wanneer we het hebben over linkbait, is het belangrijk om “Share triggers” te gebruiken. Als het ware wil je dus net als op Social Media dat je lezers de content delen. Niet per se via Social Media (wel mooi meegenomen), maar via hun website.
Wat zijn deze “Share triggers” dan precies?
- De content ondersteund de mening van de lezer
- De lezer verkrijgt een vorm van emotie bij het lezen van het stuk content, denk aan blij, boos verrast etc.
- De content sluit aan bij zaken die op dit moment in de branche / maatschappij spelen.
- Je lezer verkrijgt nieuwe inzichten vanuit je artikel, kortom niet te veel dubbele informatie, maar echt unieke waarde.
- Het stuk content is al vaak gelezen / gedeeld. Klinkt als een paradox in dit geval, maar toch is het een share trigger.
Een succesvolle linkbait voldoet vaak aan twee of meer van deze eisen. Vaak zie je dat een goede linkbait het in feite ook wel heeft verdiend om zoveel backlinks te verkrijgen. Het gaat vaak om een extreem gedetailleerde gids met eigen foto’s, video’s formats of unieke insteek zoals een side project. Denk bijvoorbeeld aan ubersuggest van neil patel.
Wat voor vorm van linkbait je ook gaat maken, zorg ervoor dat je de volgende punten meeneemt in het maken van sterke content.
Zorg voor unieke waarde
Wat we veel zien op het gebied van SEO dat unieke waarde vaak onderschat wordt. Vaak wordt de unieke waarde gebonden aan eisen zoals het aantal woorden, keyword dencity enzovoorts. Opzicht zijn dit prima richtlijnen, maar absoluut geen garantie op een stuk met unieke waarde. Zo kan een stuk van 300 woorden meer zeggen over onderwerp A dan een stuk van 700 woorden. Maar net wat de insteek is.
De waarde van een stuk content is niet per se in maatstaven uit te drukken. Het is relatief en verschilt per persoon en branche. Zo is in de online marketing industrie de gemiddelde gebruiker behoorlijk geïnteresseerd in Case study’s en extreem diepgaande content. Terwijl als we kijken naar de branche “wonen” doen juist stukken content met veel ideeën het goed.
Als je het leest klinkt het ook logisch, een gebruiker in de woonindustrie is opzoek naar variatie om het verschil te maken en niet naar alle ins en outs over de stof van een stoel, waar het vandaan komt, hoe het wordt gemaakt etc. In de online marketing industrie kan dat juist wel.
Linkbait verkrijg je dus door de content te leveren die echt relevant is voor je doelgroep.. dat betekent dus niet in elk geval dat lengte en diepte voor de unieke touch zorgen..
Creëer content met emotie
Wanneer wij je de beste grap ooit vertellen, zou je die grap dan onthouden en doorvertellen aan je vrienden? Waarschijnlijk vroeg of laat wel. Hetzelfde is het met content en wederom de unieke waarde. Door een emotie op te roepen onthoud de lezer het verhaal beter.
Moet ieder artikel grappig zijn dan?
Niet per se alhoewel een klein beetje humor in de meeste gevallen wonderen verricht. Daarnaast kun je ook juist emoties van verbazing, boosheid, verdriet of iets dergelijks oproepen. Toch kun je het beste kiezen voor een positieve emotie.
Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, is de kans groot dat je doelgroep je post deelt via blogs en social media.
Visualiseer je content
Het kost misschien best wat werk, maar je content visueel ondersteunen werkt. Niet alleen SEO-wise is dit sterk, het trekt ook de aandacht van de gebruiker. Zorg er daarom voor dat je het volgend estappenplan in je achterhoofd houdt.
- Gezien worden: De potentiële backlink plaatser ziet je content voor de eerste keer.
- De content consumeren: De potentiële backlink plaatser gebruikt je content aandachtig.
- interesse / genot: De gebruiker vind je content interessant en heeft plezier in het lezen van je content aangezien het emotie opwekt en uniek is.
- Backlinken: De gebruiker schrijft zelf een stuk content en denkt aan jouw post over een aanverwant onderwerp. Door de humor, informatie en unieke touch die je hebt gegeven linkt hij in z’n nieuwe blog naar jouw linkbait.
Zonder het visualiseren van de content, raakt dit proces ergens onderweg verstoord. Zorg er dus voor dat je jouw gebruikers op de juiste route houdt door de goede borden te plaatsen 🙂
Waarom zijn die Visuals zo belangrijk?
Het internet is een plek waar mensen snel van informatie voorzien willen worden. Het visualiseren van content helpt hierbij. De gebruiker consumeert visuele content vele malen sneller dan geschreven content.
Denk aan de verkeersborden langs de weg. Door op een bord een rode vrachtwagen links en een zwarte auto rechts neer te zetten snapt men dat vrachtwagens niet mogen inhalen op de weg. Als de tekst zou zijn ”Vrachtwagens mogen hier niet inhalen” is, gaat dat niet werken als je er met 100 km/h bij langs komt.
Kortom, visualiseren van je content zorgt ervoor dat lange content met veel inhoud eenvoudig geconsumeerd kan worden. Op deze manier is de kans op een linkbait groter aangezien je de lezer bij de les hebt weten te houden.
Maak je content nieuwsaardig
Wanneer je links van grote nieuwssites wilt hebben, zorg er dan voor dat je content nieuwswaardig is. Onderstaand een lijstje van zaken die hier aan bij kunnen dragen.
- Er is een conflict gaande
- Je bericht speelt zich lokaal af.
- Incitent “Er gaat iets mis”.
- Je publiceert iets nieuws.
- Het bericht is tijdelijk en relevant voor de situatie
- David vs. Goliath verhaal. De kleine partij die de grote verslaat.
- Wat je vertelt is verrassend
Kortom, wanneer je content matcht met één van de bovenstaande elementen is de kans aanwezig dat een journalist interesse krijgt.
Je linkbait promoten
Wanneer je linkbait content maakt kun je er voor kiezen om het te
publiceren en te wachten op backlinks. Doorgaans is dit niet de strategie die werkt en waarvan je binnen aanzienlijke tijd al resultaten gaat ondervinden.
Het is dus handig om je doelgroep wel op de hoogte te stellen van je linkbait content. Dit kun je doen door je blog te benoemen in de nieuwsbrief en het te promoten via je eigen social media kanalen.
Dit zijn beiden vormen van owned media. Wil je meer mensen bereiken dan je eigen cirkel? Dan is het handig om te betalen voor media.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan gesponsorde berichten het uitbesteden van de Linkbuilding, Broken links verkrijgen of adverteren.
Alles over linkbuilding: 5 waardevolle lokale linkbuilding tactieken
We hadden Equote.nl nooit opgezet als we geen groot voorstander waren van backlinks. Backlinks zijn [...]
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]