We gaan het deze keer hebben over welke links het meest waardevol zijn; links die relevant zijn of juist links met hoge autoriteit. Het behalen van sterke links is een tijdig proces. Het is daarom van groot belang dat je beschikbare middelen ook meteen op effectieve wijze inzet.

Hoe bepaal je de link autoriteit van een webpagina?

Bij sommige websites is het heel eenvoudig om de link autoriteit te bepalen. Denk hierbij aan websites van bekende bedrijven en organisaties. Het maakt hierbij niet eens zoveel uit of je je richt op dezelfde niche. Voor andere websites kan het erg lastig zijn om de autoriteit te bepalen. Toch zijn er een paar aspecten waar je naar kunt kijken om een goede indicatie te kunnen geven.

Zo kun je eerst kijken naar de gehele website. Is deze goed in ekaar gezet en van goede kwaliteit? Als dit niet het geval is dan kun je al je conclusies trekken. Daarnaast kan het behulpzaam zijn om je af te vragen of je zou betalen voor een link van deze website. Als dit het geval is kun je je verdiepen in de manier waarop een website omgaat met links. Maken ze gebruik van nofollow of gebruiken ze affiliate marketing? Een laatste tip is om tools als Majestic of Moz in te zetten.

Hoe bepaal je de link relevantie van een webpagina?

Ook als je achter de relevantie van een website wilt komen is het van belang eerst te kijken naar de gehele website. Is de website relevant aan die van jou? Vaak kun je dit in  één oogopslag al vaststellen. Daarna kun je kijken naar de onderwerpen van de geplaatste content. Het kan zijn dat hier hele gevarieerde onderwerpen besproken worden, van dieetpillen tot de nieuwste iPhone. Dit kan een slecht teken zijn, let hier dus goed op. In de derde stap kun je onderzoeken of de personen die genoemd worden op de website geloofwaardig zijn. Kijk bijvoorbeeld naar persoonlijke profielen op andere platformen.

Ons advies

Eigenlijk heeft de meest effectieve link die je kunt behalen hoge autoriteit en relevantie. Een combinatie van deze factoren behaalt over het algemeen het beste resultaat. Wees niet getreurd wanneer een link niet voldoet aan beide aspecten, dit betekent niet dat het een nutteloze link is. We raden je aan om je niet te veel te richten op de kwaliteit van een link voor de ranking, maar om verder te kijken.

Een relevante link kan net zo waardevol zijn als een link van hoge autoriteit, alleen op een andere manier. Een waardevolle link trekt het juiste verkeer aan, het maakt dan ook niet uit of het gaat om een nofollow link, een link met weinig autoriteit of een link die minder relevant is. Een goede tactiek kan zijn om websites te zoeken die een vergelijkbare doelgroep aantrekken. Als er sprake is van een goede tot uitstekende link autoriteit en als er relevante content wordt aangeboden op de website, dan is dit al een hele goede match.