Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en implementeren van een ijzersterke SEO-strategie. Het aanschaffen van SEO-tool kan erg prijzig zijn. Het is van groot belang om je goed in te lezen voordat je een tool aanschaft. Niet alle software zullen namelijk bevatten waar je precies naar opzoek bent, zo voorkom je onnodige kosten. We willen je graag introduceren aan een software die in de SEO-industrie bekend staat om haar omvangrijke toolset, namelijk Ahrefs

Ahrefs is een erg populaire software die gebruikt kan worden bij het onderzoeken van verschillende SEO-factoren. Toch is Ahrefs niet voor iedereen geschikt, de interface van de software is vrij gecompliceerd. We raden beginners daarom ook af om Ahrefs aan te schaffen, een beter passende en overzichtelijke tool zou Moz Pro kunnen zijn. Ahrefs is vooral aan te raden voor online marketing professionals met al enige ervaring.

Kosten

Er zijn vier pakketten die worden aangeboden door Ahrefs, omdat het programma zich richt op professionals is deze tool iets duurder dan de standaard SEO-tool. Op basis van de grootte en expertise van een bedrijf kan het juiste pakket gekozen worden. De prijzen variëren heel erg, wanneer je jaarlijks betaalt kun je twee maanden gratis gebruik maken van de service. We zullen ieder pakket kort met je bespreken zodat je een idee hebt over wat je kunt verwachten. 

Het Lite pakket kost zo’n $99 per maand, wanneer je jaarlijks betaald kost het omgerekend $82 per maand. Bij dit pakket is één gebruiker inbegrepen, daarnaast ook vijf campagnes, 300 zoekwoorden die gevolgd kunnen worden en 25 dagelijkse domein crawls. Dit pakket is leent zich voor het verrichten van eenvoudige SEO-handelingen in kleinere hoeveelheden. Een nadeel is wel dat er zich beperkingen voordoen wanneer je data wilt exporteren vanuit de verschillende aangeboden indexen, over deze indexen vertellen we je later meer.

Het Standard pakket kost $179 per maand, als je jaarlijks betaald kun je tot wel $358 besparen. Ook bij dit pakket is er één gebruiker inbegrepen. Daarnaast is het mogelijk om tien lopende campagnes toe te voegen, worden er twee keer per week tot wel 1000 keywords getrackt, dagelijks 100 domeinen gecrawld en 50 keyword-onderzoeken uitgevoerd. Dit pakket zou een goede oplossing kunnen bieden voor kleine tot middelgrote bedrijven. Voor dit pakket en het Lite pakket is er de mogelijkheid om een 7-daagse proefperiode aan te gaan voor $7, zo kun je er voor een schappelijke prijs achter komen of dit iets voor jouw bedrijf is.

Het Advanced pakket is te verkrijgen voor $399 per maand, wanneer je jaarlijks betaalt is dit omgerekend $332 per maand. In dit pakket is het mogelijk om drie gebruikers toe te voegen die verantwoordelijk zijn voor tot wel 25 campagnes. Er worden dagelijks onder andere 4000 zoekwoorden getrackt en 200 keyword-onderzoeken uitgevoerd. Ook heb je in dit pakket de toegang tot alle indexen, ook de indexen die informatie over mobiele rankings bevatten. Dit pakket omvat meerdere premium features en raden we ook echt alleen aan aan professionals met enige ervaring. Afhankelijk van de hoeveelheid aan nodige data, kan ook dit pakket een goede keuze zijn voor kleine tot middelgrote bedrijven. 

Het Agency pakket richt zich op grotere bureaus, voor een prijs van $999 per maand, of wanneer je jaarlijks betaalt $832 per maand (je bespaart dan in totaal $1998 per jaar). Dit pakket bevat vele premium aspecten, zo kan er in real-time getrackt worden of er een mention is geplaatst en ontvang je elk uur een backlink rapport. Daarnaast zijn de aantallen searches, crawls en rapportages in Site Explorer, Content Explorer en Keyword Explorer vele malen hoger als die van de andere pakketten. 

Om er zeker van te zijn dat je de juiste keuze maakt kun je terecht op de website van Ahrefs, hier staan concretere beschrijvingen over de inhoud van alle pakketten.

Backlinks

Ahrefs kan vooral een uitkomst bieden wanneer het gaat om backlinks. Dit komt door een enorme index die het heeft opgebouwd van wel meer dan 12 biljoen backlinks. Daarnaast crawled Ahrefs zes miljoen webpagina’s per dag. Als je bekend bent met SEO kun je hier dus zeker je voordeel uit halen. Daarnaast biedt Ahrefs nog vele andere mogelijkheden, zo kun je er onder ander statistieken met waardevolle data inzien, kun je zien waar je staat ten opzichte van concurrerende partijen, campagnes in de gaten houden en kun je er keywords in managen.

Keyword Explorer 

Een belangrijk onderdeel van SEO is het vinden van de juiste zoekwoorden, dit is essentieel voor het creëren van een sterke strategie die ervoor zorgt dat een webpagina hoger in de ranking van een zoekmachine gepositioneerd wordt.

In de Keyword Explorer heb je de mogelijkheid om zelf zoekwoorden in te voeren om erachter te komen of ze iets bij zouden kunnen dragen aan jouw strategie. Na het invoeren van de zoekwoorden verschijnt er algemeen relevante informatie in de vorm van overzichtelijke visualisaties. Ahrefs geeft de mogelijkheid om een goede basis analyse uit te voeren en de belangrijkste aspecten te managen. 

Ook zijn er Search Engine Results Page (SERP) factoren aan de resultaten toegevoegd. Zo wordt er een moeilijkheidsgraad gelinkt aan een zoekwoord, kun je zien in welke landen het volume het hoogst is, wordt er inspiratie voor zoekwoorden aangeboden en krijg je inzichten in het verkeer aandeel van specifieke webpagina’s en domeinen. 

Wanneer je vervolgens op het tabblad ‘Metrics’ klikt zul je meer informatie vinden gericht op specifieke zoekwoorden in de vorm van statistieken. Zo kom je onder andere meer te weten over het zoekvolume van een zoekwoord, de hoeveelheid aan clicks en de return rate van zoekers. Een voordeel is dat de Keyword Planner ook meer informatie biedt over andere relevante zoekwoorden die van belang zouden kunnen zijn. 

Een bekend nadeel van meerdere SEO-tools is dat ze vaak niet over de mogelijkheid beschikken om zich te richten op specifieke geografische locaties, dit is ook het geval bij Ahrefs. De functie kan alleen landelijk ingesteld worden. Mocht je hier nou wel specifiek interesse in hebben dan is de KWFinder een geschikte tool. 

Zodra je een zoekwoord gekozen hebt, kun je deze toevoegen aan een lijst. Voor sommigen is dit niet voldoende, andere tools bieden mogelijkheden om een zoekwoord meteen toe te voegen aan een campagne. Houd hier dus rekening mee.

Over het algemeen 

Ahrefs is een goede keuze wanneer je crawlen belangrijk vindt, vergeleken met andere tools biedt Ahrefs hiervoor meer mogelijkheden en zijn er uitgebreide indexen waar je gebruik van kunt maken. Daarnaast werkt Ahrefs optimaal als we het hebben over het uitvoeren van een domein analyse. Zo heb je de mogelijkheid om voortdurende controles uit te voeren en domeinen te vergelijken. Wat betreft zoekwoorden is de tool over het algemeen redelijk beperkt. Toch kun je een goed zoekwoorden-onderzoek uitvoeren en de keywords managen. Ook geeft Ahrefs de mogelijkheid om een uitgebreide SERP-analyse uit te voeren. Al met al zou Ahrefs een uitstekende toevoeging kunnen zijn aan jouw selectie van SEO-tools.