In het verleden ging linkbuilding met name om kwantiteit en geen kwaliteit. Zoveel mogelijk links scoren van verschillende websites deed je het goed mee in Google, tegenwoordig lijkt dit alleen maar afgestraft te worden.
Maar welke linkbuilding strategie is dan wel verantwoord?
In deze post laten we je 7 linkbuilding strategieën zien om dit op een goede manier aan te pakken.
Steeds meer marketeers en bedrijven maken gebruik van gastblogs.
En dat is zeker niet zonder reden.
Uit onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat blogs 97% meer inkomende links verzorgen en het aantal websitebezoekers met 55% stijgt en het aantal geïndexeerde pagina’s met 434% stijgt.
Kortom, gastbloggen op een website die dit al heeft bereikt, kan zeker geen kwaad.
Voor je gastblog is het belangrijk dat je blog niet alleen op de site staat, maar dat het ook interactie heeft met de bezoekers van de site. Daarom is het belangrijk om echt waardevolle content aan te leveren waar de lezer iets aan heeft. Op Frankwatching zie je dit bijvoorbeeld veel gebeuren.
Het is verstandig om sites aan te schrijven met veel bezoekers maar dat is niet het enige. Let erop dat veel van die bezoekers uit Google moeten komen. Op deze manier weet je zeker dat jouw gastblog een grote kans heeft om in de zoekresultaten terecht te komen.
Heel simpel, Google de kop die je in gedachte hebt en schrijf de sites aan die hierop bovenaan staan. Zit hier een Google Nieuws website tussen? Probeer deze dan zeker te benaderen. Jouw bericht in het nieuws zorgt voor veel verkeer!
In dit geval kun je dus sante.nl, trendalert.nl en monstyle.nl aanschrijven op het moment dat je een gastblog over het verwijderen van nagellak wilt aanleveren. Let hier wel bij op, niet iedere site accepteert gastblogs. Wees daarom terughoudend in het verzoek en probeer vooral ook de meerwaarde voor hen te beschrijven.
Strategisch gast bloggen kost best wat tijd. Het resultaat moet er daarom ook naar zijn. Wil je snel een linkje scoren, dan is dit zeker niet de juiste linkbuilding strategie. Wil je waardevolle links scoren maar misschien beter nog wel, naamsbekendheid creëren, dan is dit de ideale manier. Door te gast bloggen werk je namelijk mee in een actieve community wat je een hoop leuke connecties en leads kan opleveren op de lange termijn.
Heb je geen tijd om uitvoerig onderzoek te doen naar gastblogs en super relevante content te schrijven? Dan is de Broken link strategie misschien wel één van de betere oplossingen. Op deze manier kun je vrij eenvoudig je netwerk verbreden en links scoren op de website waarop jij dat wilt.
Erg simpel, vind de pagina’s en blogs met broken links. Deze links geven een 404 error. Vervolgens benader je de partij met de gebroken link om te melden dat de link niet meer werkt en dat je zelf ook wel een leuke bron hebt om naar te verwijzen. Aangezien je de website actief benaderd en je met een positieve oplossing komt, zijn website eigenaren vaak bereid om mee te werken.
Broken links zie je niet in één oogopslag. Eigenlijk alleen als je erop klikt. Daarom heb je tools nodig om broken links te achterhalen.
Een simpele tool die hierbij kan helpen is “Check My Links”. Wanneer je op een pagina bent, geeft deze tool aan welke links er staan en welke gebroken zijn.
Wil je het van een hele site weten? Dan kun je het beste ScreamingFrog gebruiken. Met deze tool kun je namelijk iedere site die in de lucht is crawlen. Let hier wel bij op dat je de site niet offline trekt. Daarnaast is ScreamingFrog ook een betaalde tool.
Veel sites zijn actief met linkbuilding bezig en dat maakt het makkelijker om te checken welke websites eventueel open staan voor linkbuilding. In zowel MOZ, Ahrefs als Majestic kun je eenvoudig alle partijen zien die naar site X linken.
Hoe vind je alle inkomende links van concurrenten?
Per tool is dit verschillend, we leggen het hier uit in MOZ met onze eigen site als voorbeeld.
Het publiceren van legendarische content is goed voor twee redenen.
Zo zie je dat we in dit artikel al een aantal keren hebben gelinkt naar externe partijen. Eerlijk is eerlijk, met een artikel als deze hopen we natuurlijk ook dat andere bloggers geïnspireerd raken en hier naartoe linken.
Het belangrijkste van super goede content is dat het aansluit op de bezoekers van je blog of doelgroep en dat het unieke informatie biedt. Hoe kom je hier dan achter?
Onderzoek je doelgroep of vraag het gewoon!
Door met je doelgroep te connecten via social media kun je heel goed zien wat interessant wordt gevonden en wat niet. Connect daarom met ze en vraag het. Vaak zijn vragen over bepaalde onderwerpen vrij specifiek. Zorg er dus voor dat wanneer je een super goede blog wilt posten, dat je uitgebreid antwoord geeft op een niche vraag die meerdere mensen bezig houdt. Antwoord geven op de algemene vragen werkt vaak minder goed. Er zijn namelijk al tal van reusachtige partijen die hier ook al antwoord op hebben gegeven.
Daarnaast is long tail content van groot belang. Publiceer echt iets waardevols en belicht het van alle kanten. Op deze manier snapt Google dat je inside information biedt en staat jouw blog bovenaan op de specifiekere zoektermen.
Gesponsorde content is content waarvoor is betaald. Deze vallen vaak onder het kopje “Advertorial”, “Advertentie” of “Gesponsord bericht” op een andere website. De content die er staat is namelijk redactioneel geschreven maar linkt naar jouw website. Vaak wordt gesponsorde content in een informatief jasje gestopt. Hierdoor past het op de site van de publisher en is het informatief voor de bezoeker.
Deze vorm van adverteren heeft twee voordelen.
Op veel sites kun je adverteren middels een banner. Dit noemen we online bannering. Deze vorm van adverteren zorgt ervoor dat jouw banner op iedere pagina of een gedeelte van de website zichtbaar is. Wanneer je dit bij een site doet die achter de banner een “Follow” link naar jouw website heeft, helpt dit ook bij je linkbuilding profiel. Op deze manier krijg je namelijk vanaf iedere pagina van de Publisher zijn site een backlink toegewezen.
Op deze manier helpt jouw branding strategie ook bij de linkbuilding strategie.
Sinds de opkomst van Facebook, Linkedin, Twitter en Pinterest is het marketinglandschap behoorlijk veranderd. De informatievergaring van de consument gaat op totaal andere wijze en daar speeld Social Media een belangrijke rol in.
Heb je dus goede content om te delen? Deel dit dan en zorg ervoor dat je audience groter wordt. Het is een lange termijnstrategie maar op termijn gaat deze vorm van linkbuilding je zeker helpen!
Verkeer van Social Media zorgt voor “Social signals” om je site heen waardoor je interessanter voor zoekmachines bent. Artikelen delen op Social Media is dus zeker een aanrader, zelfs al is de link nofollow.
Zoals je kunt lezen is linkbuilding een vak apart. Het kost best wat tijd en het behoort vooral tot de lange termijn strategie. Denk er daarom over na of je dit zelf wilt oppakken, of dat je dit door een externe partij wilt laten doen. Kies je voor een externe partij, bespreek dan goed je verwachtingen want hier gaat nog wel eens wat mis.
Wil je hier advies over? Laat het dan weten door contact met ons op te nemen.