Link prioriteit, misschien heb je er wel eens van gehoord. Het gaat om het principe dat wanneer twee interne links geplaatst worden op dezelfde webpagina en beide links verwijzen naar een specifieke webpagina, de eerst geplaatste link meer waarde zou hebben als de tweede. Dit zou niet alleen gelden voor interne links, maar ook externe links. Wij hebben voor je uitgezocht of deze theorie waar is of niet.
Door de jaren heen zijn er verschillende onderzoeken geweest in de werking van link prioriteit. De eerste opvallende conclusie was dat wanneer er sprake zou zijn van interne link prioriteit, dit invloed zou hebben op de werking van ankerteksten. Zo zou je de ankertekst van de eerst geplaatste link moeten baseren op de zoekwoorden waarop je geranked wilt worden. Dit zou betekenen dat de ankertekst van de tweede geplaatste link er niet toe doet. Als link prioriteit een invloed zou hebben op externe links, zou dit betekenen dat alleen de eerst geplaatste externe link van een bepaalde website erkend zou worden. Je hoeft in dit geval dus geen moeite te stoppen in het behalen van meerdere backlinks van een domein. Deze claims werden vooral in de beginjaren van de SEO-industrie door marketing professionals in acht genomen. Ook werden deze theorieën ‘bewezen’ op basis van verschillende onderzoeken die gedaan werden door geïnteresseerde partijen.
Voordat je besluit om je hele backlinkprofiel en interne linkprofiel onder handen te nemen, willen we je toch laten weten dat er geen sprake is van link prioriteit als het gaat om de zoekmachine Google. John Müller, de Senior Webmaster Trends Analyst van Google heeft in 2018 in een video van de Google Webmaster Central office-hours hangout namelijk laten weten dat er helemaal niets is vastgelegd als het gaat om link prioriteit. Het algoritme heeft met name een grote invloed op de waarde van bepaalde links en de uitkomst valt dus niet te voorspellen. Hij raadt vooral aan om niet te veel bezig te zijn met link prioriteit, omdat het algoritme ook constant verandert en dit niet bij te houden is.
De conclusie is dus dan link prioriteit geen ranking factor is van Google. Besteed hier dus geen tijd, geld en moeite aan. Het is vooral van belang om de van de gebruikerservaring voorop te stellen met behulp van kwalitatieve links, dit is van veel grotere waarde.Heb je nog vragen over dit onderwerp of over linkbuilding in het algemeen? Laat het ons weten!