Ben je geïnteresseerd in het creëren van effectieve backlinks? Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes van een backlink. We noemen link equity ook wel link juice. Deze term omschrijft het idee dat een link een bepaalde waarde en autoriteit over zou kunnen dragen naar een andere webpagina. Wanneer een domein met veel autoriteit een link plaats die verwijst naar een veel kleinere website betekent dit dat er een bepaalde waarde gehecht wordt aan de inhoud van deze webpagina. De inhoud zal in dat geval van goede kwaliteit zijn en relevant en interessant genoeg zijn om gelinkt te worden. Bij het plaatsen van de externe link wordt er link juice gelekt worden van een webpagina naar een interne of externe webpagina.
Hoe de waarde precies over wordt gedragen is lastig te zeggen. Toch zijn er bepaalde aanpassingen die je kunt maken en dingen waar je op kunt letten om een zo sterk mogelijk backlink profiel te kunnen verzamelen, we hebben er een paar voor je op een rijtje gezet. Het gaat hierbij om kwaliteit, niet om kwantiteit, de mate waarin een bepaalde waarde over gebracht kan worden, verschilt per backlink.
Alhoewel het creëren van interne backlinks een eenvoudig proces is, zorgt dit niet altijd voor het gewenste resultaat. Interne backlinks verwijzen naar een pagina binnen een domein. Externe backlinks zijn backlinks die verwijzen naar een webpagina van een extern domein. Ze zijn over het algemeen lastiger te verkrijgen, maar brengen wel degelijk meer link equity over. Eigenlijk is het best logisch, zoekmachines als Google willen natuurlijk de meest relevante zoekresultaten aan kunnen bieden die van hoge kwaliteit zijn. Wanneer een website een externe link plaatst wordt er waarde aan de externe pagina gehecht, een zoekmachine doet dit ook omdat de content naar alle waarschijnlijkheid relevant en van goede kwaliteit is. Dit verklaart waarom een externe backlink relatief meer link juice overbrengt.
Een backlink is niet vanzelfsprekend goed. Er zijn namelijk veel manieren om backlinks te verkrijgen, je zou ze heel eenvoudig in een paar klikken kunnen kopen. Toch zal dit weinig bijdragen aan het behalen van een doel, het is juist hoogstwaarschijnlijk dat dit veel schade aangericht.
Het is belangrijk dat de website waarop een backlink geplaatst wordt voor de link juice van goede kwaliteit is. Wanneer we het hebben over autoriteit gaat het vooral over wat een website opgebouwd heeft, websites die al langer bestaan zullen een hogere autoriteit hebben dan nieuwe websites. Wanneer je een externe website beheerder benadert is er een kleine kans dat dit leidt tot de plaatsing van een backlink, vaak wordt er helemaal niet gereageerd. Dit proces kost veel tijd en wordt vaak als erg frustrerend ervaren, maar dit is dan ook precies de reden waarom backlinks zo waardevol zijn.
Wanneer je een relevante website hebt gevonden met content van goede kwaliteit, dan is het belangrijk om te kijken naar de autoriteit van het domein, ook wel (domain authority) genoemd en de autoriteit van specifieke pagina’s binnen een domein (page authority). Gelukkig zijn er meerdere gratis tools die je kunnen helpen om erachter te komen hoe de autoriteit van een domein ervoor staat, zoals websites als Domain Authority Checker
Maar wat zegt dit getal over de autoriteit van een pagina? De maximale score is 100, wanneer een pagina boven de 30 scoort, zien we dit als een website van goede kwaliteit. Als een website boven de 50 scoort behoort een website tot de topklasse.
De volgende stap is om te kijken naar de populariteit van een website waarvan je link juice wilt verkrijgen, hoeveel backlinks verwijzen naar de website? Je kijkt dus naar de backlinks van de website waarvan jij een backlink zou willen bemachtigen. Wanneer deze website over een hoog aantal backlinks beschikt betekent dit namelijk ook dat de linkjuice van hogere waarde is, dit is natuurlijk precies wat je wilt! Het is belangrijk om erachter komen hoeveel backlinks een website heeft, maar ook of de websites waarop deze links staan van goede kwaliteit zijn.
Er zijn verschillende tools die je hier meer inzicht in kunnen geven. Tools als Monitor Backlinks (https://monitorbacklinks.com) bieden een gratis proefperiode aan.
Er zijn veel verschillende manieren waarop backlinks verwerkt kunnen worden, toch functioneren sommige opties beter dan andere. Wij zien vaak dat links die verwerkt worden in blogs erg goed werken als het gaat om het verkrijgen van linkjuice, denk bijvoorbeeld aan een link die toegevoegd wordt in het midden van een tekst of in een biografie. Dit komt vooral omdat dit soort links deel uitmaken van de algehele content, het oogt natuurlijker dan bij een plaatsing in een footer. Daarnaast zijn bezoekers eerder geneigd om naar het middelste of bovenste gedeelte van een pagina te kijken, hier is een zoekmachine ook van op de hoogte.
Een duidelijke ankertekst vertelt precies waar een tekst over gaat, wanneer de juiste zoekwoorden worden toegevoegd aan een ankertest zal de link juice alleen maar beter zijn..
Wanneer je het in een ankertekst hebt over het optimaliseren van link juice en vervolgens een backlink toevoegt die verwijst naar een pagina waarop ‘8 tips voor het optimaliseren van link equity’ te vinden zijn, dan is dit een teken voor een zoekmachine dat de ankertekst en de inhoud van een externe webpagina relevant aan elkaar zijn.
Toch willen we je ook waarschuwen, bepaalde algoritmes accepteren het niet wanneer een website te veel backlinks heeft met een gelijke ankertekst. Dit wordt namelijk als niet natuurlijk gezien door een zoekmachine. Het is dus belangrijk om ook te variëren met verschillende ankerteksten.
Het is zover! Je hebt eindelijk een sterke externe backlink kunnen bemachtigen. Zal je nu meerdere backlinks naar jouw website laten verwijzen? Na al die moeite is dit natuurlijk wel erg verleidelijk. Toch raden we dit af, een zoekmachine hecht namelijk veel meer waarde aan backlinks van unieke domeinen. We noemen deze unieke domeinen ook wel root links.
Het is dus zo dat wanneer een domein 30 backlinks plaatst naar verschillende pagina’s binnen jouw website, dit gezien wordt als één rootlink. Maar als 30 unieke domeinen een backlink plaatsen zal dit gelden als 30 rootlinks, hier zit dus een groot verschil in. Meerdere rootlinks zorgen voor meer link juice en dus meer waarde. Daarnaast kan het inzetten op enkele rootlinks op lange termijn leiden tot meer problemen. Wat als een rootdomein om een of andere reden gestraft wordt door een zoekmachine, dan zal dit ook effect hebben op jouw website. Of het kan zijn dat een website ophoudt te bestaan, dit zou ervoor zorgen dat alle behaalde backlinks wegvallen. Over het algemeen adviseren we om twee tot drie backlinks per domein aan te houden.
Voordat je ook maar enige moeite investeert in het behalen van een backlink is het van groot belang om te kijken of er een rel=nofollow‘ attribuut is toegevoegd aan de HTML-code van een andere backlink die door de beoogde rootlink is geplaatst. Wanneer dit het geval is, wordt er een signaal aan crawlers afgegeven dat een pagina niet zou moeten worden opgeslagen. Hierbij wordt er geen link juice en dus geen waarde overgedragen naar een externe pagina. Om hierachter te komen kun je op de ankertekst klikken, met de rechtermuisknop. Er verschijnt een drop down menu waarin je op de optie ‘paginabron weergeven’ kunt klikken, hierna verschijnt de HTML-code van de ankertekst. Als de tekst ‘rel=nofollow’ bevat is er een grote kans dat dit ook het geval zou zijn bij een backlink die zou leiden naar jouw website.
De laatste tip is vooral gericht op het onderhouden van links, ook wanneer deze niet meer bestaan, is het belangrijk dat bezoekers worden doorverwezen. Dit zorgt ervoor dat de gebruikerservaring optimaal blijft, dit is één van de criteria van Google. Daarnaast zullen crawlers beter hun weg kunnen vinden, ook dit bevordert SEO. Een redirect toevoegen is in de meeste gevallen de beste optie, gelukkig wordt de link juice grotendeels overgedragen door middel van een permanente 301-redirect of een tijdelijke 302-redirect.
Wel is het van belang dat wanneer je een redirect inzet, er verwezen wordt naar de meest relevante pagina binnen een website. Misschien is het je zelf wel eens over komen, het kan enorm frustrerend zijn voor een bezoeker om ergens op te klikken, waarna je terecht komt op een totaal irrelevante pagina of een 404-foutmelding.
Nog een laatste advies voordat je begint met het creëren van backlinks, zorg ervoor dat het backlink profiel natuurlijk oogt. Dit is één van de belangrijkste onderdelen, wanneer dit niet het geval is kan dit er namelijk voor zorgen dat jouw website bestraft wordt en dit willen we natuurlijk voorkomen!
Als je al onze tips hebt toegepast is het daarna vooral van belang om de statistische data goed in de gaten te houden. Het opzetten van sterke backlinks heeft tijd nodig, toch is het de moeite zeker waard. Geef het tijd en geef niet te snel op. Als je nog vragen hebt over link equity of het opbouwen van een sterk backlink profiel dan beantwoorden wij die graag.