Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de hoeveelheid aan conversies. Wanneer we het in de SEO industrie hebben over conversies worden daarmee de bezoekers bedoeld die geconverteerd worden tot klanten. Dit proces loopt niet altijd zonder problemen, sommige potentiële klanten hebben een duwtje in de rug nodig. Misschien heb je eens wel producten aan een winkelmandje toegevoegd, maar deze vervolgens niet afgerekend. Het kan dan zomaar zijn dat je na enige dagen een mail hebt gekregen met een herinnering, de producten wachten nog op je! Met soortgelijke acties kunnen beoogde klanten gemotiveerd worden om toch die ene aankoop te doen.
SEO richt zich over het algemeen voor op de bezoekersaantallen van een website. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken, toch kan het zijn dat dit niet genoeg is, dit is afhankelijk van het doel van een webpagina. Voor webshops, ligt de focus met name op het aantrekken en behouden van betalende klanten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste conversie van een klant is het lastigst te behalen. Er zijn verschillende tactieken die gericht zijn op het verhogen van het aantal conversies.
Er is bijvoorbeeld een tactiek die vooral gericht is op de acties die een klant kan ondernemen, denk aan een bestelknop. Deze knop kan een klant triggeren om een aankoop te doen. Wanneer een bestelling toch niet afgerond wordt door een klant, kan er overgeschakeld worden naar de reactie tactiek. Hierbij is het mogelijk dat een klant een mail of brief ontvangt met daar in bijvoorbeeld een kortingscode. Een enkele herinnering aan het gevulde winkelmandje kan voldoende zijn voor een klant om de producten toch te kopen.
Professionals maken veelal gebruik van een berekening om te kijken hoe de conversie van een website ervoor staat en of de uitkomst naar verwachting is, dit wordt gedaan door middel van een conversieratio. Dit wordt als volgt berekend: de hoeveelheid aan conversies worden gedeeld door het gehele aantal bezoekers van een webpagina. Wanneer het doen van een aankoop van een product als conversie wordt bepaald, dan kan dit nauwkeurig gemeten worden. Maar wanneer het gaat om een fysiek evenement, is het lastiger te controleren of uitgenodigden op zijn komen dagen.
Wanneer de conversieratio niet voldoet, dan kunnen er stappen ondernomen worden om de conversie aantallen te verhogen, we noemen dit ook wel conversie optimalisatie. Er kan bijvoorbeeld een verkooptrechter, ook wel sales funnel, gecreëerd worden waarin klanten op een andere wijze worden benaderd.