Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd raken. Vaak zie je op de termen die uit jouw zoekwoordonderzoek komen al mega grote concurrenten in de markt staan.
Toch betekent dit niet dat je de strijdbijl moet neerleggen en een andere markt moet gaan zoeken. Ook daar zul je ze vinden tenzij je een behoorlijk specifieke niche hebt weten te vinden. In dit artikel leggen we je uit wat je kunt doen om het op te nemen tegen de grote jongens in jouw markt!
Vaak zie je op de nummer 1 op jouw gewenste zoekterm een site staan met meer backlinks, meer content en een ellenlange geschiedenis in de domeinhistorie. Dit betekent dus niet altijd dat je exact datgene moet gaan doen wat je concurrent doet, maar ook vooral slim moet zijn. Het gezegde luidt niet voor niets “Wie niet sterk is, moet slim zijn”.
Waarschijnlijk heb je niet het vermogen om evenveel kwalitatieve backlinks, content & historie te creëren als je concurrent. Daarom dient de aanpak net iets anders te zijn. Maar hoe dan?
Wanneer je het gaat opnemen tegen grote concurrenten, dient in ieder geval de basis in orde te zijn. Denk hierbij aan de volgende zaken.
Kortom, creëer een SEO strategie die ervoor zorgt dat de techniek, content en autoriteit van de site door de tijd heen sterker wordt.
Zoals gezegd moet je je niet blind staren op de concurrent, maar kun je wel leren van de zaken die je concurrent fout doet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de informatie die je concurrent geeft over de producten die ze aanbieden.
Is die informatie volledig of kan dat beter? Kan dat beter? Zorg er dan voor dat je zelf wel voor dat je jouw gebruikers de info bied die ze willen hebben, misschien niet alleen de noodzakelijke info, maar ook wat meer context.
Wanneer je al jouw producten voorziet van betere content dan de concurrent en de basis van de SEO in orde is kun je er vanuit gaan dat je sitebreed betere posities gaat behalen. Wel kost dit natuurlijk de nodige effort.
Er is geen partij die alles 100% goed doet. Zelfs Booking.com maakt fouten. Nu is het bij sommigen wel wat moeilijker te vinden, maar ze zijn altijd aanwezig. Heb je hulp nodig bij het zoeken van de zwaktes van de concurrent? Dan kun je altijd ons even vragen!
Vaak genoeg zien we ook dat concurrenten valsspelen. Denk hierbij aan black hat SEO technieken of misleidende informatie bieden.
Veel mensen vragen zich dan af, waarom staan ze dan bovenaan in Google? Het antwoord hierop is vrij eenvoudig. Naast het feit dat je concurrent misschien vals speelt, doen ze ook dingen goed. Google kijkt ook met name naar de zake die een site goed doet. Daarom is het goed om te onthouden dat je valsspelende concurrent vaak niets opschiet met het valsspelen. Doorgaans werken deze technieken namelijk alleen op de korte termijn.
Aangezien SEO een lange termijnstrategie is kun je je dus beter focussen op je eigen doelen en die achterna jagen.
Zoals je in dit artikel al wel merkt is het verslaan van de concurrent niet eenvoudig als het gaat om posities. Maar in feite werkt het online net zo als in de echte wereld. Zorg dat de basis op orde is, doe datgene waar je goed in bent goed en heb vooral ook een lange adem.
Gun jezelf de tijd om te groeien op alle vlakken en niet alleen op SEO. Denk dus ook aan het opzetten van een SEA strategie, Branding strategie, Social Media en offline marketing methoden.
Kortom, verzamel niet alleen alle backlinks die je concurrenten ook hebben, maar groei ook op andere vlakken. Op die manier gaat het je lukken om die vastgeroeste nummer één op een dag van z’n troon af te stoten!