Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke spullen of waren zoals bloemen. Toch zijn er ook andere plekken waar in grote kwantiteit en voor enorm grote bedragen, veilingen plaatsvinden namelijk, online. Het doen van een bod, ook wel ‘bid’ genaamd in het Engels, is dan ook erg eenvoudig, iedereen kan het.
Vooral in de marketingindustrie worden veilingen veel gebruikt, zo is bijvoorbeeld Google Ads een bekend platform dat verantwoordelijk is voor een eindeloze hoeveelheid aan kleine veilingen. Wanneer er goede bid strategie ontwikkeld is, kan een gehele marketingcampagne een boost krijgen.
Een fysieke veiling is erg simpel, er zijn meerdere gegadigden telefonisch of fysiek aanwezig, wanneer er interesse opgewekt is voor een bepaald artikel kan er een bod uitgebracht worden. De hoogste bieder wordt de nieuwe eigenaar van het product. Wanneer het gaat om een online veiling via Google Ads zijn er toch echt wel bepaalde verschillen. Google Ads let namelijk op meerdere aspecten om zo op lange termijn een effectieve strategie te kunnen behouden. Adverteerders hebben de mogelijkheid om te bieden op een bepaalde plaatsing van een advertentie. Er wordt door Google Ads niet alleen gekeken naar het financiële plaatje, ook de relevantie van een advertentie zal overeen moeten komen met de inhoud van een pagina. Daarnaast is ook de kwaliteit van een pagina erg belangrijk. Er komt dus veel meer bij kijken. Er zijn verschillende manieren waarop je het bieden in Google Ads aan kunt pakken als adverteerder, dit is afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, we zullen een paar opties met je bespreken.
Het is dus niet zo dat wanneer je het hoogste bod uitbrengt je ook meteen wint. Deze vorm wordt door Google Ads gekozen omdat op deze manier de kwaliteit van het netwerk behouden wordt, daarnaast wordt het advertentiebudget zo optimaal mogelijk besteed.