Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een grote kans dat je deze pagina nog een keer bezoekt, we spreken dan ook wel van een bepaalde mate van bezoekersloyaliteit. De mate van loyaliteit zegt niets over het aantal aankopen of uitgevoerde acties van een bezoeker. Als ondernemer kun je verschillende dingen doen om de bezoekersloyaliteit te bevorderen.
Natuurlijk heeft bezoekersloyaliteit niet alleen betrekking op websites, ook in een fysieke winkel wordt het erg gewaardeerd wanneer een klant vaker langskomt. Dit betekent vaak dat een klant een positief gevoel heeft overgehouden aan een vorig bezoek. Dit is natuurlijk iets waar je als winkel trots op kunt zijn, daarnaast worden de bijkomstige aankopen die een klant doet ook gewaardeerd. De loyaliteit onder bezoekers van een website kunnen op eenvoudige wijze worden bijgehouden.
Er kan namelijk precies gekeken worden naar het aantal keer dat een bezoeker een website bezocht heeft. Wanneer dit het geval is kan er ook sprake zijn van extra aankopen die een bezoeker doet of er kunnen nieuwe bezoekers aangetrokken worden op aanbeveling van de trouwe klant.
Eigenlijk staat de loyaliteit van een bezoeker in direct verband met betrokkenheid. Wanneer het gevoel van betrokkenheid gestimuleerd wordt voor een bepaald merk of een community kan dit tot herhaaldelijke bezoeken leiden. Er zijn verschillende manieren waarop de loyaliteit onder bezoekers bevorderd kan worden, we zullen er een paar met je bespreken.
Er zijn verschillende voordelen die je als ondernemer kunt genieten wanneer de mate van bezoekersloyaliteit hoog is. Wanneer een bezoeker een pagina herhaaldelijk bezoekt, betekent dit in veel gevallen dat de website voldoet aan de wensen van een bezoeker. Wanneer een website met regelmatig bezocht wordt, wordt de kans steeds groter dat dit zal leiden tot een conversie. Dit is niet alleen het geval bij webshops, maar ook op websites die informatie aanbieden. Daarnaast zien we vaak dat wanneer een bezoeker betrokken is, dit ook kan leiden tot aanbevelingen aan vrienden en familie. De klant is op dat moment een ambassadeur van een website en helpt bij het genereren van bekendheid.
Het genereren van nieuw verkeer op een website is een lastige taak, toch wordt hier vaak veel tijd en energie in gestoken. Ons advies is om je juist meer te richten op de trouwe klant. Deze klanten zijn al betrokken bij een merk, de kans dat er een conversie plaatsvindt, is dus in veel gevallen aanzienlijk hoger. Het belonen van de betrokkenheid kan er op eenvoudige wijze voor zorgen dat er nog meer conversies plaatsvinden.