Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid personen die een bepaalde kennisgeving waargenomen hebben. Je kunt in dit geval dus niet kijken naar de hoeveelheid clicks of impressies van bijvoorbeeld een advertentie. Het concluderen van het bereik van iets is een lastige taak omdat er een menselijk element meespeelt. Toch wordt deze term erg vaak in online marketing gebruikt als maatstaaf, het bereik kan namelijk veel zeggen over het succes van een strategie.
Het bereik van een marketingcampagne is niet eenvoudig vast te stellen. Dit komt omdat er niet gekeken kan worden naar het aantal views, clicks of impressies van een advertentie. Je weet namelijk niet of een boodschap weldegelijk is overgedragen aan een ontvanger. Wanneer je naar het aantal bezoekers kijkt dan geeft dit al een realistischer beeld weer over het bereik van een advertentie. Toch is dit niet nauwkeurig, dit komt door onder andere de bounce rate. Het gaat er dus niet om dat een ontvanger de boodschap tegenkomt, het doel is dat een ontvanger de boodschap ook daadwerkelijk ziet.
Een boodschap overbrengen aan de beoogde doelgroep is het doel in een marketing campagne. Een ander belangrijk element is de hoeveelheid aan blootstellingen van een bepaalde boodschap aan een persoon, we noemen dit ook wel de frequentie. Het bereik en de frequentie worden in veel gevallen samen gebracht om zo het succes van een campagne te kunnen beoordelen.
Het kan dus erg lastig zijn om het bereik van iets vast te stellen. Als je ervoor kiest om een banner advertentie in te zetten voor een marketingcampagne, dan betaal je voor de hoeveelheid aan impressies. Toch zegt dit aantal helemaal niks over het werkelijke bereik van een banner, de vraag blijft natuurlijk of een persoon een banner daadwerkelijk gezien heeft of niet.
Naast het aantal bezoekers kan het aantal clicks ook een indicatie geven van het bereik. Toch is ook dit maar een schatting, omdat een bepaalde click niet direct gelinkt wordt aan een persoon.
Om een ijzersterke marketingstrategie op te kunnen zetten is het genereren van informatie over het bereik van groot belang. Op basis van het bereik kunnen namelijk aanpassingen gemaakt worden in een strategie, daarnaast is het bereik belangrijk om de conversie vast te kunnen stellen. Als dit duidelijk is kunnen er ook aanpassing gemaakt worden met betrekking tot conversie optimalisatie.