De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt in verschillende industrieën. Een benchmark wordt gekozen om zo een vergelijking te kunnen maken.
Je kunt het zien als een meetpunt dat gebruikt kan worden om andere, vaak toekomstige, meetpunten mee te vergelijken. Ook in online marketing worden benchmarks gebruikt om te kunnen zien of er dalingen of stijgingen plaatsvinden met betrekking tot verschillende data. Deze inzichten kunnen helpen om de status van een pagina weer te geven en te kunnen verbeteren.
Het kiezen van een benchmark zorgt er dus eigenlijk voor dat veranderingen gemeten kunnen worden. De prestatie en ontwikkelingen van een gekozen element kan zo geanalyseerd worden. Dit uitgangspunt is dus erg van belang omdat de prestatie van een ander meetpunt gebaseerd is op het uitgangspunt. De data wordt over het algemeen vaak weergegeven in statistieken om zo snel de veranderingen te kunnen beoordelen. Ook in SEO wordt benchmarking erg veel gebruikt, er zijn bepaalde Key Performance Indicators, ook wel KPI’s die de meetpunten weergeven.
Het verzamelen van informatie voor een SEO-strategie is van enorm belang. Benchmarking kan ervoor zorgen dat er nog meer data gegenereerd kan worden. Op basis van deze informatie kunnen dan weer gerichte keuzes gemaakt worden om zo een bepaald doel te behalen. In online marketing zijn er een aantal KPI’s die we regelmatig tegenkomen.
Wanneer er benchmarks bepaald zijn maakt dit het vergelijkingsproces tussen verschillende meetpunten efficiënter. Op basis van de gegeneerde informatie kunnen er namelijk statistieken opgesteld worden. Wanneer er een daling plaatsvindt, betekent dit vaak dat er snel een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden.
Het gehele proces van benchmarking is zeker niet eenvoudig omdat er veel precisie bij komt kijken. Niet alleen de data die verkregen word is erg belangrijk, ook het analyseren van deze data zal op de juiste wijze gedaan moeten worden, zo kan het beste resultaat behaald worden.
Meer weten over benchmarking, of eens sparren? Neem contact met ons op!