In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede content. Hier geven we aan dat het schrijven van sterke content bijdraagt aan het verzamelen van Backlinks. In deze gids leggen we je stap voor stap uit hoe jij content kunt creëren wat backlinks verzamelt. Ook wel Linkbait genoemd.
Linkbait is content wat is gemaakt om backlinks te verkrijgen. Daarom dient het zo uniek of waardevol te zijn dat het voor andere partijen een “must” is om naartoe te linken. De backlinks die het stuk content vervolgens verkrijgt zijn niet alleen goed voor het stuk content, maar ook voor de site in zijn geheel.
Linkbait kun je genereren met super goede content, dat hoeft dus niet alleen geschreven tekst te zijn. Denk aan de volgende vormen:
Wanneer we het hebben over linkbait, is het belangrijk om “Share triggers” te gebruiken. Als het ware wil je dus net als op Social Media dat je lezers de content delen. Niet per se via Social Media (wel mooi meegenomen), maar via hun website.
Wat zijn deze “Share triggers” dan precies?
Een succesvolle linkbait voldoet vaak aan twee of meer van deze eisen. Vaak zie je dat een goede linkbait het in feite ook wel heeft verdiend om zoveel backlinks te verkrijgen. Het gaat vaak om een extreem gedetailleerde gids met eigen foto’s, video’s formats of unieke insteek zoals een side project. Denk bijvoorbeeld aan ubersuggest van neil patel.
Wat voor vorm van linkbait je ook gaat maken, zorg ervoor dat je de volgende punten meeneemt in het maken van sterke content.
Wat we veel zien op het gebied van SEO dat unieke waarde vaak onderschat wordt. Vaak wordt de unieke waarde gebonden aan eisen zoals het aantal woorden, keyword dencity enzovoorts. Opzicht zijn dit prima richtlijnen, maar absoluut geen garantie op een stuk met unieke waarde. Zo kan een stuk van 300 woorden meer zeggen over onderwerp A dan een stuk van 700 woorden. Maar net wat de insteek is.
De waarde van een stuk content is niet per se in maatstaven uit te drukken. Het is relatief en verschilt per persoon en branche. Zo is in de online marketing industrie de gemiddelde gebruiker behoorlijk geïnteresseerd in Case study’s en extreem diepgaande content. Terwijl als we kijken naar de branche “wonen” doen juist stukken content met veel ideeën het goed.
Als je het leest klinkt het ook logisch, een gebruiker in de woonindustrie is opzoek naar variatie om het verschil te maken en niet naar alle ins en outs over de stof van een stoel, waar het vandaan komt, hoe het wordt gemaakt etc. In de online marketing industrie kan dat juist wel.
Linkbait verkrijg je dus door de content te leveren die echt relevant is voor je doelgroep.. dat betekent dus niet in elk geval dat lengte en diepte voor de unieke touch zorgen..
Wanneer wij je de beste grap ooit vertellen, zou je die grap dan onthouden en doorvertellen aan je vrienden? Waarschijnlijk vroeg of laat wel. Hetzelfde is het met content en wederom de unieke waarde. Door een emotie op te roepen onthoud de lezer het verhaal beter.
Niet per se alhoewel een klein beetje humor in de meeste gevallen wonderen verricht. Daarnaast kun je ook juist emoties van verbazing, boosheid, verdriet of iets dergelijks oproepen. Toch kun je het beste kiezen voor een positieve emotie.
Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, is de kans groot dat je doelgroep je post deelt via blogs en social media.
Het kost misschien best wat werk, maar je content visueel ondersteunen werkt. Niet alleen SEO-wise is dit sterk, het trekt ook de aandacht van de gebruiker. Zorg er daarom voor dat je het volgend estappenplan in je achterhoofd houdt.
Zonder het visualiseren van de content, raakt dit proces ergens onderweg verstoord. Zorg er dus voor dat je jouw gebruikers op de juiste route houdt door de goede borden te plaatsen 🙂
Het internet is een plek waar mensen snel van informatie voorzien willen worden. Het visualiseren van content helpt hierbij. De gebruiker consumeert visuele content vele malen sneller dan geschreven content.
Denk aan de verkeersborden langs de weg. Door op een bord een rode vrachtwagen links en een zwarte auto rechts neer te zetten snapt men dat vrachtwagens niet mogen inhalen op de weg. Als de tekst zou zijn ”Vrachtwagens mogen hier niet inhalen” is, gaat dat niet werken als je er met 100 km/h bij langs komt.
Kortom, visualiseren van je content zorgt ervoor dat lange content met veel inhoud eenvoudig geconsumeerd kan worden. Op deze manier is de kans op een linkbait groter aangezien je de lezer bij de les hebt weten te houden.
Wanneer je links van grote nieuwssites wilt hebben, zorg er dan voor dat je content nieuwswaardig is. Onderstaand een lijstje van zaken die hier aan bij kunnen dragen.
Kortom, wanneer je content matcht met één van de bovenstaande elementen is de kans aanwezig dat een journalist interesse krijgt.
Wanneer je linkbait content maakt kun je er voor kiezen om het te
publiceren en te wachten op backlinks. Doorgaans is dit niet de strategie die werkt en waarvan je binnen aanzienlijke tijd al resultaten gaat ondervinden.
Het is dus handig om je doelgroep wel op de hoogte te stellen van je linkbait content. Dit kun je doen door je blog te benoemen in de nieuwsbrief en het te promoten via je eigen social media kanalen.
Dit zijn beiden vormen van owned media. Wil je meer mensen bereiken dan je eigen cirkel? Dan is het handig om te betalen voor media.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan gesponsorde berichten het uitbesteden van de Linkbuilding, Broken links verkrijgen of adverteren.