Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier een handje bij kunnen helpen. Eén van deze methodes is de ATR methode. Deze afkorting staat voor Awareness, Trial en Repeat. Deze drie termen beschrijven het proces dat wordt afgelegd door een klant. Dit proces begint bij het aanprijzen van een product of dienst tot de aanschaf er van.
We zullen de drie stappen met je bespreken:
Deze drie fases laten zien welke stappen een klant onderneemt, van het eerste contact met een klant tot het doen van een aankoop, wellicht zelfs een herhaaldelijke aankoop. Dit is het gegeneraliseerde model. Elke stap kan opgedeeld worden in verschillende aspecten. Deze methode wordt veelvuldig gebruikt tijdens het ontwikkelen van een marketing strategie.
De ATR methode kan alleen gebruikt worden wanneer een dienst of product aansluit op de wensen van een beoogde doelgroep. Om erachter te komen of een product of dienst aansluit op de wensen van een potentiële klant, is het mogelijk om een bepaalde trial periode aan te bieden.
Dit wordt vooral ingezet wanneer het gaat om het verstrekken van online diensten. Je hebt vast wel eens een banner voorbij zien komen van een muziek streaming dienst. In deze banner wordt een proefperiode aangeboden waarin een klant voor beperkte tijd, gratis een dienst kan genieten. Zo kan een klant er achter komen of een dienst een oplossing biedt.
Het doel van deze proefperiode is dat klanten naar alle tevredenheid hun abonnement verlengen, en zo transformeren tot betalende klanten.