een aftersale gebruik je wanneer er een product verkocht wordt. Wanneer dit het geval is betekent dit niet dat de verkoper en de klant niets meer met elkaar te maken zullen hebben. Het is vaak zo dat er ook na de aanschaf van een dienst of product nog een bepaalde hulpbehoefte is vanuit de klant. Dit kan in de vorm zijn van het verstekken van informatie, het beantwoorden van een vraag of het geven van advies.
Aftersales zijn alle acties die door een verkoper ondernomen worden na het verkopen van een product of dienst. In veel ondernemingen is er een aftersales manager die de verantwoordelijkheid heeft over het behouden van bestaande klanten en het genereren van extra inkomsten bij deze bestaande klanten. Niet alleen heeft deze nazorg invloed op de algemene klantvriendelijkheid van een bedrijf, ook zien we vaak dat er bij dit proces nog verdiensten te behalen zijn.
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een stofzuiger aan, maar helaas blijkt dat de stofzuiger niet goed werkt. Deze persoon zal dan contact opnemen met de verkoper en een beroep doen op de garantie van het product.
Deze gebeurtenis heeft plaats gevonden na de transactie en behoort dus tot aftersales. Daarnaast kunnen er doormiddel van aftersales ook extra inkomsten gegenereerd worden.
Wanneer een klant een vraag heeft over de beste stofzuigerzakken, kun je in het aftersales proces aansturen op de aanschaf van de zakken met het huismerk. Op producten met een huismerk zit vaak een hogere winst voor een bedrijf. De klant zal zich vooral richtten op het prijsverschil en zal blij zijn met het gegeven advies. Zo kun je door het beantwoorden van vragen, of het geven van advies zorgen voor extra verdiensten.
Het kost vaak veel moeite en tijd om klanten te werven, daarom is het juist zo belangrijk dat bestaande klanten behouden worden. Het effect van het investeren in bestaande klanten wordt door veel ondernemingen nog onderschat.
Een bestaande klant heeft al een soort vertrouwensband opgebouwd met de verkoper. Daarom kan het handig zijn om klanten informatie te geven over andere producten of diensten die je aan kunt bieden, of misschien is er een aantrekkelijke upgrade beschikbaar.
Het onderhouden van een relatie met een klant is dus voor beide partijen wenselijk. Wanneer een klant een negatieve ervaring heeft met het aftersales proces van een onderneming dan kan dit leiden tot frustraties. Niet alleen zal de klant niets meer kopen, ook is de kans groot dat een negatieve ervaring met andere potentiƫle klanten gedeeld wordt.