Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst en het relevante aanbod aan elkaar aan te laten sluiten. Wanneer een persoon een website bezoekt en op een externe link klikt dan zal deze bezoeker terecht komen op een webpagina van een derde partij.
Als deze actie leidt tot de aanschaf van een product of dienst dan ontvangt de website beheerder een commissie. Een affiliate netwerk zorgt als tussenpersoon voor de bemiddeling tussen een website beheerder en een aanbieder.
Vaak worden de transacties beheerd door dit netwerk zodat dit transparant weergegeven wordt aan beide zijden. Affiliate marketing is voor veel bedrijven een goede manier om te adverteren zonder onnodig geld te spenderen aan complete campagnes, er hoeft namelijk alleen betaald te worden wanneer een daadwerkelijke transactie heeft plaats gevonden of dat er een conversie is uitgevoerd. Er zijn meerdere partijen die belang hebben bij affiliate marketing;
Het is niet altijd zo dat er een affiliate netwerk aan te pas komt. Vooral wanneer het gaat om grotere webshops valt deze partij vaak weg omdat er een eigen netwerk gecreëerd is.
Ook in Nederland zijn er meerdere webshops die beschikken over een eigen affiliate programma. Webshops als Bol.com en Coolblue hebben een eigen programma ontwikkeld en hoeven hiervoor dus geen derde partij in te schakelen. Ook zijn er in Nederland meerdere grote affiliate programma’s zoals Awin of Tradetracker. Er zijn grote verschillen tussen het aanbod van elk programma. Voordat je met een affiliate programma in zee gaat is het dus van belang om vooraf wat onderzoek te doen.
Het gebruik van een affiliate programma heeft voordelen voor alle partijen. Zo kunnen website beheerders met behulp van deze programma’s een extraatje verdienen. Hier wordt slim op ingespeeld, er worden namelijk ook gehele websites opgezet met als doel om inkomsten te genereren met behulp van affiliate programma’s. Daarnaast hebben affiliate programma’s ook voordelen voor aanbieders. Bedrijven zullen namelijk alleen een commissie moeten betalen als er daadwerkelijk een transactie plaatsvindt. Zo verliezen deze ondernemers geen geld, en kunnen ze adverteren op ‘no cure no pay’ basis.