Het kan zijn dat je als bedrijf verschillende producten en diensten aan wilt bieden via zoekmachine advertenties. Wanneer dit het geval is, kunnen er advertentiegroepen gemaakt worden. Dit betekent dat meerdere advertenties in een groep geplaatst worden wanneer de advertenties gericht zijn op gedeelde zoekwoorden. Je kunt ervoor kiezen om meerdere advertentiegroepen te creëren voor een campagne.
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een sterke campagne op te zetten. Wanneer er ook goed nagedacht is over het aantal advertenties en de inhoud er van, dan kunnen er groepen gemaakt worden. De advertenties kunnen gegroepeerd worden op basis van een onderwerp of thema. We zien vaak dat de groepen gebaseerd worden op productcategorieën of verschillende diensten van een bedrijf. Wanneer de groep van advertenties bepaald is, kunnen de keywords bepaald worden. De advertenties worden dan gelinkt aan de gezamenlijke keywords.
Maar hoe werken advertentiegroepen nou eigenlijk precies? Een online kleding winkel biedt verscheidene productgroepen aan namelijk; accessoires, ondergoed en kleding. Als er gezocht wordt op het keyword ‘riem’, dan wordt er een advertentie uit de groep ‘accessoires’ weergegeven, bij een keyword als ‘broek’, wordt er een advertentie uit de groep ‘kleding’ gekozen en bij een zoekwoord als ‘BH’ komt er een advertentie uit de groep ‘ondergoed’ tevoorschijn. Dit is maar een simpel voorbeeld, vaak worden er complexe structuren gebruikt om zo het overzicht te bewaren.
Wanneer je een aanpassing wilt doen in een campagne is het belangrijk om je bewust te zijn van de hiërarchie van alle elementen. De algehele campagne is natuurlijk de leidende draad. De campagne bestaat uit advertentiegroepen, die zich dan onder verdelen in de individuele advertenties. Daarna komen de biedingen en keywords. Wanneer er wijzigingen gemaakt worden, dan kunnen deze van invloed zijn op meerdere elementen. Als een campagne bijvoorbeeld op non-actief gezet wordt heeft dit namelijk ook invloed op de advertentiegroepen en alle andere elementen die volgen.
Het is erg belangrijk om te zorgen voor een goede structuur van een campagne. Het opsplitsen van advertenties in advertentiegroepen zorgt namelijk voor een beter overzicht. Je kunt de groepen vergelijken met de productcategorieën van online winkels. De structuur zorgt ervoor dat het aanpassen en onderhouden van de advertentiegroepen gemakkelijker is.