Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie die een advertentie plaatst, noemen we ook wel een adverteerder. Door het plaatsen van advertenties worden er inkomsten gegenereerd via verschillende kanalen. Niet alleen in de nieuwe media wordt er veel geld verdiend door middel van adverteren. Ook traditionele media heeft adverteren als een van de belangrijkste inkomstenbronnen. Een publisher zorgt ervoor dat de geplaatste informatie terecht komt bij een gerichte doelgroep. Er bestaan verschillende advertentienetwerken die er voor zorgen dat de informatie op een zo groot mogelijke schaal verspreid wordt.
Advertenties kunnen ingezet worden om zo producten en diensten aan de man te brengen. Het merendeel van alle advertenties bevat dan ook vaak een commerciële boodschap. Wanneer er een advertentie geplaatst wordt, dan staat hier natuurlijk wel iets tegen over, een betaling. Tegenwoordig is het steeds makkelijker om een gerichte doelgroep aan te spreken via nieuwe media. Vaak wordt een publisher aangesteld voor het verspreiden van de advertenties. Wanneer deze verspreiding gericht is op een bepaalde doelgroep leidt dit vaker tot een conversie, dan wanneer er geen gerichte strategie gebruikt wordt.
Mocht je geïnteresseerd zijn in online adverteren dan kun je opzoek gaan naar een advertentienetwerk. Dit netwerkt zorgt ervoor dat adverteerders in contact komen met zogenaamde publishers, de pagina’s die advertenties plaatsen. Dit kan je een hoop werk en tijd besparen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te investeren in Search Engine Advertising. Deze vorm van adverteren zorgt ervoor dat wanneer een zoekopdracht ingevoerd wordt, gerelateerde pagina’s met hun advertenties bovenaan de zoeklijst verschijnen. Wanneer er een term in gevoerd wordt als ‘schoenen kopen’, dan verschijnen winkels als Scapino en van Haren direct bovenaan.
Toch kan er ook via traditionele media redelijk gericht geadverteerd worden. Zo zullen grote uitgevers uit de media industrie het aanbod aanpassen aan het publiek. Kranten kunnen op een eenvoudige wijze een bepaalde doelgroep aanspreken, dit heeft vaak vooral te maken met de locatie van een doelgroep. Zo kunnen er gerichte campagnes opgezet worden die bijvoorbeeld alleen in een lokale of regionale krant geplaatst worden. Ook kunnen bijvoorbeeld banners op de website van een nationale krant afgestemd worden op de IP-adressen van bezoekers die in een bepaalde regio wonen, zo kan er gericht geadverteerd worden.