Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal heeft de omgeving grote invloed op de aantrekkelijkheid van een locatie. Deze term komt vooral voor in de detailhandel of bij zakelijke dienstverlening. Zo zul je er als winkel baat bij hebben dat je een pand hebt kunnen bemachtigen in een bekende winkelstraat. Als je een kantoorpand bezit, dan zul je er juist opletten dat de locatie eenvoudig te bereiken is voor medewerkers en klanten. Het online koop gedrag van mensen heeft invloed op deze A-locaties, wil je weten hoe? Lees dan verder!
Er zijn in totaal vier verschillende categorieën wat betreft aantrekkelijke locaties voor winkels. Zo is A1 de hoogste categorie, als de locatie van jouw winkel hieronder valt, betekent dat dat jouw winkel te vinden is in een binnenstad. De winkel zal dus makkelijk te bereiken zijn voor winkelend publiek. A2 is de tweede categorie, dit betekent dat de locatie zich aan de rand van een stad bevindt. Je zult je moeten afvragen welk publiek je aan wilt trekken, en of de locatie van jouw onderneming hier aan zal moeten bijdragen of niet. B en C locaties bevinden zich op geheel andere plekken en deze waren vroeger dan vaak ook aantrekkelijker voor ondernemingen die niet afhankelijk waren van langslopend publiek. Al deze categorieën vervagen een beetje, deze verschuiving heeft vooral te maken met de mega opkomst van webshops. Winkels maken in de drukkere gebieden dan ook steeds vaker plaats voor horeca of concepten gericht op recreatie.
Het gebeurt steeds vaker dat al bestaande winkels een webshop lanceren. Dit wordt natuurlijk gedaan met een reden, er zijn dan ook veel winkels die een indrukwekkende tactiek ontwikkeld hebben. We nemen er een paar met je door. Denk bijvoorbeeld aan HEMA, het is bijna jouw verjaardag en je wilt een taart bestellen. Deze taart kan alleen opgehaald worden, zodra jij je taart op haalt, en je er toch al bent, neem je ook even een extra zak chips mee en een flesje wijn. Zo word je er onbewust ingeluisd en hoeft HEMA geen energie te steken in een bezorgservice. Ook heeft bijvoorbeeld coolblue een toffe strategie. Zo heeft coolblue een grote webshop en bezit het bedrijf een aantal panden. Deze panden staan in B of C locaties, zo kunnen grote kosten bespaard worden. Tegelijkertijd kun jij lekker vanaf de bank een online bestelling doen. Op deze manier is het mogelijk voor coolblue om een voordelige online en offline service met elkaar te combineren.
Een online domein met veel bekendheid wordt ook wel een A-locatie genoemd. Deze term wordt vooral gebruikt in de handel van domeinnamen. Domeinen met een A-locatie zijn dan ook het populairst. Je kunt de veel bezochte websites dus eigenlijk precies vergelijken met een veel bezochte winkel in een drukke winkel straat.